fbpx
Jeanet Bathoorn
Boek jouw Freedom Call

YoupreneurSummit London, review 2018

Ik ben altijd al gek geweest op events.
Ik houd van netwerken, nieuwe mensen, informatie, nieuwe inzichten.

De laatste tijd word ik wel wat selectiever in het soort event dat ik bezoek.
Ik ga tegenwoordig voor pitchfree, kwaliteit, goede sprekers.

In november 2018 bezocht ik voor de tweede keer de Youpreneursummit, in Londen. En ik deel graag mijn bevindingen met je.

Trends

De online ondernemer gaat steeds meer terug naar de basis.
Wees jezelf en zorg ervoor dat mensen online graag met je rondhangen.
Deel veel waardevolle content en ga niet voor de quick sale.
Chris Ducker zegt het zo mooi:

What can you do to become somebody’s favourite?

Sales

Tijdens het event kwamen er mooie inzichten over sales, nog steeds een moeilijk onderwerp voor veel ondernemers.
Jessica Lorimer maakte het heel duidelijk:

  • Praat je met de juiste mensen? Trek je de goede klant aan?
  • Heb je de correcte prijs op je product? Te goedkoop wordt niet vertrouwd.
  • Los jij hun grootste probleem op?
  • Wat maakt werken met jou uniek?

Roger Edwards kwam met zijn prachtige verhaal over John, the wineman. Een direct seller van wijn, die bij je thuis kwam. De eerste keer dat John the wineman bij hem thuiskwam was hij vol wantrouwen. Maar John the wineman bleek een prima verkoper te zijn. Niet pushy, maar wel precies weten welke soort wijn bij hem in de smaak viel. Er ontstond een kooprelatie van 20 jaar. Ze vertrouwden elkaar. Na het pensioen van John the wineman stopte ook de relatie met het bedrijf. Vertrouwen en elkaar kennen. Dat is de basis van sales.

Perspectief van je verhaal

Jenny Flintoft sprak over The Power of Being Uniquely You. Die kennen wel, die frase. Maar haar oefening gaf ons mega-inzichten. Kies een onderwerp waarover je praat. Vervolgens moesten wij in 1 minuut praten over ons onderwerp, vanuit deze perspectieven:

  1. Vanuit jezelf (dat werd een droog, objectief verhaal)
  2. Vertel het alsof je leven ervan afhangt (passie, overtuiging, humor)
  3. Vanuit het perspectief van een kleuter (toegankelijk en vooral de lol-momenten)
  4. Vanuit het perspectief van een dief (wat mis je allemaal)

Ik raad je aan om ook je verhalen vanuit verschillende perspectieven te vertellen. Het geeft je story meer ruggegraat.

Do whatever it takes

Antonio Centeno blies iedereen omver met zijn verhaal. Zijn verhaal dat ik overigens al kende uit het boek Known van Mark Shaeffer.


De ex-militair Antonio heeft een passie voor styling voor mannen. Hij begon een YouTube kanaal jaren geleden en besloot om minimaal 100 video’s te maken, in zijn eigen kelder. Dat deed hij. Hij zette door, al waren er nauwelijks kijkers. Hij ging naar de 200 video’s. En hij begon op te vallen. Nu heeft hij 2,1 miljoen abonnees en een bloeiend bedrijf. De video’s voorzien in een grote behoefte. Check zijn kanaal maar eens, zelfs ik vind de video’s amusant.

De 90/10 regel van Andrew & Pete

Andrew and Pete, een duo dat ik steeds weer tegenkom. Bij de vorige Youpreneursummit en al 2 keer bij de Social Media Marketing World. Jonge jongens, maar wat een heerlijk stel. Slim, vol met Britse humor en ze hebben een eigen mening. Zij hamerden in hun hilarische presentatie er op dat je één content-soort opmerkelijk goed moet doen en daar besteed je 90% van je tijd aan. Je weet ook dat daar je klanten zitten en dat je daar de meeste mensen bereikt. De andere 10% mag je rondspelen.

Hoe word je de expert?

Chris Ducker, organisator van dit event, gaf een mooi stappenplan over hoe jij een expert kunt worden. Hij noemt dit The Expert Positioning Ladder.
Je gaat van Creator –> Author –> Speaker –> Leader –> Mentor.


Bij elke stap creëer je eerst waarde en vervolgens koppel je daar een bedrijfsactiviteit aan.

Naast de presentatie van Chris Ducker kreeg ik een boek cadeau van Jen Hall, een business coach uit de UK. Zij heeft helemaal gespecialiseerd in het vinden van je niche. Haar boek Expert Unrivalled heb ik meteen uitgelezen en ook daar kwam ik weer belangrijke boodschappen tegen. In mijn Instagram-bericht heb ik daar al wat over geschreven. Ik ben meteen fan van haar geworden.

Talk Triggers

Ken je die term? Iets wat opvalt aan jou, waar mensen over praten. Bijvoorbeeld je kleding (altijd roze of altijd rood), jouw manier van werken, iets unieks in je aanbod. Je geeft doelbewust iets mee aan mensen waardoor ze over je praten. En niet vanuit een stunt, maar altijd. Een Talk Trigger kent 4 criteria:

  1. Remarkable (Opvallend, opmerkelijk)
  2. Repeatable (Kun je dit altijd blijven doen)
  3. Reasonable (Geen hoge kosten, maar redelijk)
  4. Relevant (Wordt jouw klant er blij van)

Deze presentatie werd verzorgd door Jay Bear. Hij is een veelgevraagd spreker, en een echt podiumdier. Ontzettend interactieve presentatie, geen kans om in slaap te vallen. Zijn nieuwste boek heet ook Talk Triggers. Natuurlijk staat dit boek op mijn lijstje om gelezen te worden.

Podium op

Ik sta graag op het podium. Ik deel ook graag mijn inzichten en kennis. Dus ook hier weer in Londen, als de kans komt pak ik de microfoon en vertel ik de hele wereld over mijn ondernemers-journey en in dit geval ook over de nieuwste cruise.

Een deel hiervan staat op film. Ik word hier geïnterviewd door Mattew Kimberly, één van de sprekers van vorig jaar en nu aanwezig als live host.

Wat doe jij als je de kans krijgt?