fbpx
Jeanet Bathoorn
Boek jouw Freedom Call

Social Media Marketing World 2017

In maart 2017 bezocht ik de Social Media Marketing World in San Diego. Ik deel graag mijn bevindingen met je.  

Wat zijn de bevindingen van de Social Media Marketing World in San Diego? Waarom zou je naar de andere kant van de wereld vliegen om iets te leren over social media? Je kunt toch alles online vinden?

Om echt te beseffen hoe groot de kracht van social media is, is het nodig om eens bij de bron te checken. Om mensen te ontmoeten die jou inspireren. Om je podcast-helden te ontmoeten. Bij de Social Media Marketing World zijn 3000 deelnemers aanwezig. In drie dagen tijd kun je kiezen uit zo’n 100 presentaties. Het is dus zaak om strategisch te luisteren en om die praatjes uit te zoeken waar je als Europeaan iets van kunt leren.

Graag zet ik mijn bevindingen op een rijtje. Ik heb gefocust op toepasbaarheid, zijn de presentaties reëel voor onze markt en, heel belangrijk, wat zijn de nieuwste trends.

Wat veel sprekers genoemd hebben als succesfactor is de bereidheid om consistent en hard te werken.

Do The Work!

Snel resultaat halen is niet vanzelfsprekend. De bekendste sprekers zijn hele harde werkers.

Mark Shaefer:

Het duurt gemiddeld 30 maanden voordat je als expert bekend. 30 Maanden van consequent doorwerken, van bloggen, video’s maken, content verspreiden en in dialoog zijn met je fans. 30 Maanden, tweeënhalf jaar, na die tijd kun je bekendstaan als expert. Je merkt dat je als expert bekendstaat als je gevraagd wordt voor interviews, als gast blogger, Als gast in een podcast, als spreker, als panel lid.

Dit moest me eerst even van het hart. Naast het feit dat het harde werken benoemd werd is het van belang om authentiek te zijn. Om zoveel mogelijk bij jezelf te blijven. Ook dit aspect is door meerdere sprekers aangehaald.

Dus ben jij bereid om tweeënhalf jaar lekker door te werken en heb je je eigen stijl al ontdekt? Dan gaan we nu eens naar de trends kijken.

De allergrootste trend in social media en in online marketing is live video. Live streamen met video begon met Periscope. Daarna kwam Blab in de lucht, dat is ook alweer verdwenen. Op dit moment is de grootste bron van live video’s Facebook lives. Je kunt ook live streamen via YouTube. En een andere tool die steeds meer gebruikt wordt is Zoom. Voor die tool gebruik je vaak een aankondiging. Om je Facebook lives te professionaliseren (scherm delen, andere mensen in de uitzending, vragen op het scherm) kun je tools als Ecamm live of Belive.tv gebruiken.

Omdat zo’n 75% van met name Facebook-gebruik mobiel is er een grote opkomst van vierkante video’s – Square videos. Dit wordt mede ingegeven door Instagram. Op Instagram was de norm altijd al vierkant. Er zijn al slimme tools die daarop inspelen, zoals Animoto.com en de app Viva Video.

Facebook als trend
Facebook neemt de wereld over. Dat was de stelling van Mari Smith, de grootste Facebook-expert in de wereld. Alle platforms die succesvol zijn neemt Facebook over of kopieert deze. Een nieuwe integratie die in Europa nog niet mogelijk is, is de integratie met Shopify. Met deze toepassing kun je als aanbieder van fysieke producten jouw producten direct onder je video in beeld brengen en de consument naar de webshop sturen. Zo kun je tijdens het bekijken van de video het product al bestellen. Dit gaat weer een vernieuwing zijn in het winkelen via internet. Als alles werkt zoals het moet kun je spreken van een revolutie. Dit kan in Europa nog niet.

Online shoppen als je een video bekijkt
Waar ook mijn mond van openviel was een grote verandering in de Amazon app. Tegenwoordig zit er een camera ingebouwd in de app waarmee je producten kunt scannen, de app ‘leest’ het product en zoekt dat product voor jou in de Amazon winkel. Klik op bestellen en het is onderweg. Voor zover ik het nu kan inschatten is dat in Europa nog niet mogelijk. Neemt niet weg dat ook dat nog kan komen. Of bedrijven als Bol.com en Coolblue moeten deze functie ook gaan integreren. We gaan het zien.

Volwassen geworden
Zoals je ziet: social media marketing is volwassen geworden. Voor bedrijven en zelfstandig ondernemers is het niet meer iets wat je er zomaar bij doet. Je behaalt het grootste effect door te werken met systemen, processen en automatisering. De grootste innovaties liggen op dat gebied.

Bij dit congres wist iedereen wat een funnel is. Social media wordt ingezet aan de bovenkant van de funnel. Alle bedrijven gebruiken Facebook, video’s, YouTube, podcast, en hun overige content om hun funnel te vullen. Nadat een geïnteresseerde lezer in de funnel terechtkomt en misschien ook klant wordt van een klein product, volgt er altijd een mail sequence.  Wat ik zie is dat voor het inzetten van geautomatiseerde sales funnels te weinig aandacht is. Veel, met name kleine, ondernemingen, doen social media er nog bij en zien het niet als hoofdkanaal voor hun marketing

Social media gaat nu hand in hand met online marketing. Het belang van tekst, trefwoorden, lettertype, kleurgebruik is enorm. Voor elk onderdeel in online marketing heb je eigenlijk een aparte specialist nodig.

Anyway: in de video noem ik alle trends. Enjoy!