En waarom is lanceren zo moeilijk en zie je er zo tegen op?
Online Marketing en het verkopen van online producten kan niet meer zonder lanceringen.
Wat is een lancering?
Een lancering is een compacte tijd gericht op de verkoop van één product. Dat product kan zijn:
- Een boek
- Een online training
- Een event
- Een high end programma
- Een membership site
- Een webinar
Een lancering is gericht op maximaal resultaat.
Bij een boek streef je naar de #1 positie in een lijst.
Bij een online training wil je zo veel mogelijk verkopen zodat je voldoende omzet hebt.
Bij een event wil je de zaal vol.
Bij een high end programma wil je de absoluut goede klant voor jouw programma aantrekken.
Bij een membership site wil je voortdurend nieuwe instroom van klanten.
Bij een webinar wil je de goede luisteraar aanspreken, en daar wil je zoveel mogelijk van.
Maar hoe lanceer ik dan?
Lanceren vereist planning. Veel planning.
Lanceren vereist ook ervaring. Veel ervaring.
Er zal een tijd komen voor je eerste webinar, je eerste Facebook live video, je eerste event en op het podium staan, je eerste € 1.000 klant, je eerste boeklancering. En je kunt dit maar beter goed voorbereiden. Het is totaal onlogisch om te denken dat je dit allemaal zo maar kunt of moet kunnen.
" You have to be willing to do the work"
Het maken van je eerste webinar kost je weken.
Het ontwerpen van je eerste challenge kost je zeker weken.
Het vormgeven van je eerste event kost maanden (en hoofdbrekens).
Om kort te gaan, een stappenplan voor jouw lancering:
- Plan je lancering met het eind in gedachten. Wat bied je aan?
- Reken terug hoeveel tijd JIJ nodig hebt. Ervaring opbouwen kost tijd.
- Maak een planning, waar wat speelruimte in zit. Zet je zelf niet klem!
- Veeg je agenda leeg en focus alleen op jouw lancering. No shiny objects!
- Wees bereid om hard te werken en over the top te gaan. Zo gaf ik eens 5 webinars op één dag, een pittige prestatie, maar nog steeds uniek in Nederland.
- Wees er zeker van dat iemand op jouw product zit te wachten.
- Stop met het koketteren van je onzekerheid. Als jij het niet doet laat je de ander in de steek.
- Voor de duidelijkheid: erken je angsten maar doe het anyway.
- Houd bij wat werkt, check je statistieken elke dag.
- Stuur bij als het nodig is.
- Heb een plan B achter de hand.
- Laat je aansturen door een ervaren VA.
- Omring jezelf met andere ondernemers die lanceren en deel ervaringen.
- Zoek de lol in een lancering.
- Visualiseer het beste eindresultaat!
Jij kunt het waarmaken!
Om je op weg te helpen heb ik een Masterclass opgenomen met Lanceerstrategieën die Werken. Met een uitleg op video van bijna 2 uren, met een pre launch checklist en met een pdf bestand van de gebruikte presentatie.
Omdat ik weet dat je een duwtje in de rug nodig hebt. Dat doe ik liefdevol.
En die eerste keer worden de volgende lanceringen eenvoudiger, beter en succesvoller!