fbpx
Jeanet Bathoorn
Boek jouw Freedom Call

De mythes rondom goede coaches

Het is weer zover, de traditionele media meent weer eens iets te moeten vinden van alle coaches die Nederland rijk is. Als business coach werk ik hard aan mijn professionaliteit en raakt dit soort artikelen mij altijd.

Deze week publiceerde de Volkskrant een artikel met de titel Hoe vind je een goede coach? ‘De prijs zegt vaak niets over de kwaliteit’.

How interesting.

De journalist is haastig en oppervlakkig te werk gegaan. De acht zaken, volgens de Volkskrant, waar je op moet letten bij de keuze van een coach fileer ik hieronder.

  1. Heeft de coach een goede opleiding?
    Het klopt dat iedereen zich coach mag noemen. Vervolgens komt er een hoogleraar (geen ondernemer) aan het woord die het advies geeft een coach te nemen op HBO of universitair niveau. Daar kan ik nog inkomen. Maar om een opleidingsniveau te vergelijken met een 2-daagse training slaat nergens op. Een hoogopgeleide heeft in mijn optiek minimaal een gedegen coach-opleiding gevolgd en heeft zich verdiept in verschillende methodieken. Die combinatie maakt een coach goed of beter.
  2. Is de coach lid van een beroepsvereniging?
    De mythe dat je van een beroepsvereniging lid moet zijn om een goede coach te zijn is nog steeds aanwezig. Als ondernemer is een dergelijk lidmaatschap niet verenigbaar met een vrij en rijk leven. De armoede-mindset is zo diep aanwezig dat je je wel los moet weken. Natuurlijk ondersteun ik professionaliteit en het je houden aan gedragsregels. Maar een lidmaatschap geeft je als ondernemer meer tegenwind dan meewind.
  3. Kent iemand uit je omgeving een goede coach?
    Ook dit is een arbitraire keuze. Wat voor de één goed is, is voor een ander niet goed. En passant worden reviews afgekraakt. Dit klopt niet. Als jij gecoacht wilt worden, vraag dan zeker rond, maar doe je huiswerk en vraag door. Bestudeer de coach in kwestie, lees haar of zijn materialen en boeken, luister naar een podcast en neem contact op met review gevers. Dat zijn echte mensen met echte ervaringen.
  4. Is er een ‘klik’ tijdens het intakegesprek?
    Hier gaat de journalist echt de mist in. Een klik met een coach of business coach moet er al veel eerder zijn. Als klant mag jij echt wel je best gedaan hebben om een klik te vinden ruim voordat je gesprekken inboekt. In onze nieuwe manier van online werken dwingen wij dat af door onze gratis content beschikbaar te maken en door een goed intakeformulier te gebruiken voordat een eerste gesprek plaatsvindt. Mijn intakegesprekken hebben altijd een 100% klik omdat de klant mij al kent.
  5. Welke stijl van coachen past bij jou?
    Ook hier is de vraag of jij als klant resultaat wilt of wil je comfortabel gehouden worden. Een goede coach gaat uit van jouw gedroomde resultaat, stijl is minder van belang. Als klant huur jij een coach in om ‘iets’ te bereiken. De voorbeelden in dit artikel zijn van belang bij therapie, niet bij coaching. De stijl van coachen zou jou niets uit moeten maken, als jij je resultaat maar haalt.
  6. Gaat het bij de prijs om inhoud of marketing?
    De eigenaar van het grootste coachingsbedrijf in Nederland waarschuwt hier voor hoge prijzen. Zelf hanteert ze waarschijnlijk het uurtje-factuurtje model + commissie om een business op te bouwen. Wij noemen dat gebruik maken van ‘other peoples time’. Uitstekend. Maar ook dat zegt niets over de kwaliteit van een coach.

    Uit al mijn jaren ervaring en diepgaand onderzoek naar money mindset is gebleken dat klanten betere resultaten halen als ze financiële pijn voelen. Ja, ik zelf incluis. Investering is commitment aan jouw eigen resultaten. Het advies om eerst even 3 gesprekken te proberen slaat meteen terug op het resultaat dat niet gehaald wordt. Klanten die proberen, shoppen ergens anders weer verder.

    Om het vragen van hogere prijzen te vergelijken met narcisme is echt wel een teken van slecht onderzoek doen, luie journalistiek. Bah. Dat kan beter.

    Als ik zelf € 20.000 investeer in een coach die mij vervolgens begeleidt om dit minimaal 5 of 10 keer terug te verdienen, is dat toch een prima deal. Beide partijen zijn dan uiterst gecommitteerd om het resultaat te halen.
  7. Doet de coach aan intervisie?
    Dit is een terecht punt. Traint de coach zelf ook door, is de coach onderdeel van een mastermind, kent de coach haar eigen zwakke plekken. Een goede coach heeft zelf ook minimaal één coach. Ik heb regelmatig 2 coaches omdat er altijd iets te verbeteren valt.
  8. Heb je te maken met een ervaringsdeskundige?
    Ook dit vind ik een terecht punt. Alleen ervaringsdeskundige zijn is niet genoeg. Een gedegen coach-opleiding aangevuld met ervaring is prima. Daar mag je als klant ook prima op letten.

Zelf maakte ik in 2017 al een infographic over de keuze voor een business coach. Lees het korte artikel en bestudeer de infographic die ik liet maken. Ik zal nooit zeggen ‘Kies mij, kies mij’. Welnee. Jij hebt voldoende toegang tot al mijn content, zowel audio als video, om te besluiten of je door mij gecoacht wilt worden.

Mijn prijzen staan ALTIJD gewoon op de website. Waarom? Omdat ik vind dat je als ondernemer goed beloond mag worden voor je harde werken, je unieke talenten en jouw aandacht voor je klanten. Jij ook!

Onderzoek je eigen geld mindset als je oordelen voelt over prijzen van anderen. Het is slechts een spiegel.

Laat je niet van de wijs brengen door wat kranten over dit prachtige vak schrijven. Blijf in jezelf geloven, school jezelf bij en laat je coachen. Altijd! Laat je coachen.

Wil je door mij gecoacht worden? Per kwartaal komen er plekjes beschikbaar.

Interesse in een goede business en zou je mijn hulp willen?
​Boek 
jouw audit call in. Dit is niet een zomaar dom verkoopgesprek. Nee. Jij toont me jouw business, legt mij uit hoe je het hebt georganiseerd en deelt jouw twijfels. Je hoeft niets te kopen, jij kiest zelf of je met mij wilt werken en of je in mijn coaching-systeem wilt.