Als je net als ondernemer begint zijn er behoorlijk wat geldbeslissingen te maken. En je zult vrij snel geconfronteerd gaan worden met je eerste geld-beslissingen. Ook de eerste stemmetjes komen tevoorschijn:
Deze angsten zijn volledig normaal. Sterker nog, ik denk dat je ze nodig hebt om te groeien als ondernemer.
"Als ondernemer is het belangrijk om je comfortabel te voelen met angst!"
Er zullen situaties komen waarin je vastloopt, of waarin je ineens meer cash flow nodig hebt. Ook dan komt de angst boven. Als ondernemer leer je in de actiestand te gaan en weer vooruit te komen.
Hieronder staan de drie meest gehoorde Geld-Angsten van de ondernemers, die ik bijna dagelijks hoor:
- 1Geld uitgeven aan jezelf of je bedrijf
Het is soms heel moeilijk om te geloven dat jij en je bedrijf harder en sneller groeit als je wel geld durft uit te geven aan je bedrijf. Je wilt helemaal geen afscheid nemen van je zuurverdiende centjes. Dus ben je jaren aan het ondernemen en maakt alleen maar gebruik van gratis software en doe je alles alleen. Voor mij is dat het recept voor armoede of opgeven. Je kunt niet alles alleen doen en als je tijd kunt besparen door slimme software te kopen, dan doe je dat.Geef ook zo snel mogelijk geld uit aan een VA (virtual assistant). Het inzetten van een goede VA levert je meer geld op dan dat het je kost.Toen ik in 2012 mijn bedrijf volledig wou transformeren naar een meer online bedrijf met een groepsprogramma heb ik € 7.000 betaald voor een intensief coachingstraject. Jeetje. Wat een geld. Angstzweet. Hartkloppingen. Maar ik heb het gedaan.Bij de eerste lancering met mijn nieuwe groepsprogramma en mijn online trainingen (in 2013) heb ik meteen € 38.000 terugverdiend. Een rendement van ruim 5x.Ook al was het eng, het heeft mij overtuigd van de waarde van investeringen.
Als je dit nog eng vindt, stel jezelf dan de vraag: "Hoe gaat mijn bedrijf er over 1 jaar uit zien als ik deze investering doe?" en "Hoe ziet het er uit als ik het niet doe?". Vaak wordt het antwoord dan glashelder. - 2Te hoge prijzen vragen
Het prijzen van hun product, dat is een groot struikelblok voor veel ondernemers. Ook voor jou? Je bent vreselijk bang dat jouw klanten 'nee' gaan zeggen tegen hogere prijzen, zeker als je net begonnen bent of als je het gevoel bent dat je nog niet dé expert bent.Als je net begint spiegel je jezelf vaak aan bestaande verdienmodellen, bijvoorbeeld € 65,00 per uur voor een sessie. Het high-end denken is nog niet ontwikkeld. Van groepsprogramma's weet je nog niks en een online training heb je nog niet.Om goede en hogere prijzen te vragen kun je de volgende vragen beantwoorden:
- Hoe veel is mijn tijd waard?
- Hoe hoog zijn mijn kosten?
- Hoe veel moet ik vragen om winst te maken?
- Wat is mijn expertstatus? (Toen ik in 2011 mijn eerste boek publiceerde kon ik mijn presentatietarief verdubbelen).Het is aan te raden om jaarlijks je tarieven onder de loep te nemen en je prijzen te verhogen. - 3Nee zeggen tegen projecten
In het begin is het heel verleidelijk om 'ja' te zeggen op alle aanvragen en verzoeken. Je hebt nog niets anders. En geld dat binnenkomt is zeer welkom, toch? En ik weet dat het tegen je gevoel ingaat, maar het is superwaardevol om soms 'nee' tegen projecten te zeggen. Vaak is het aannemen van een project wat je alleen maar voor het geld doet een eerste aanzet voor een burn out. Je hebt er niet echt plezier in. Op de korte termijn levert het je geld op, op de langere termijn draagt het niet bij aan jouw grote ondernemersdoel. En toch is het zo moeilijk om nee te zeggen tegen geld.
Het is mijn ervaring dat als je grote doel duidelijk is dat het 'nee' zeggen ook gemakkelijker gaat. Onderneem dus met het eind voor ogen.
Jouw geld-angsten mogen je niet in de weg staan om een succesvolle ondernemer te worden. Beslis nu welk groot doel voor jou belangrijk is, neem risico's op een berekenende manier, weet wanneer iets te veel voor je is of een te hoge investering, maar investeer in je bedrijf alsof je er als buitenstaander naar kijkt. Accepteer niet van jezelf dat je uren verliest aan taken die niet direct bijdragen aan je bedrijf. Je kunt jezelf een hoop 'geld-hoofdpijn' besparen als jouw primaire focus op klanten en omzet ligt en als je een groeiscenario klaar hebt liggen.
Op jouw vrijheid!