Jeanet Bathoorn
Boek jouw Freedom Call

Social Media is geen hobby!

“Daar heb ik toch geen tijd voor, ik heb het nu al zo druk”, dat is de meest gehoorde tegenwerping van mensen / ondernemers als het gaat over de inzet van social media. Voor de goede orde, onder social media versta ik ‘contact maken met anderen via internet, dat kan met een focus op zakelijke of informatieve doeleinden’.

Doel & focus

Voorbeeldsites die zakelijk interessant (kunnen) zijn: Linkedin, Twitter, Facebook, Hyves, Foursquare. En ja, als ondernemer ontkom je niet aan netwerken en dus ook niet aan online netwerken. Tijd is vaak het excuus om niet online te netwerken. De onderliggende reden is mijns inziens veelal het gebrek aan het goed doelen stellen en focus. Dus als je social media wilt inzetten, begin je met het stellen van je doel. Uitgaande van de groep ondernemers, waar deze column voor bedoeld is, zal ik een paar doelen definiëren en voorzien van een kleine online netwerk strategie.

Doel: naamsbekendheid, omzet, opdrachten verwerven
Belangrijk, want je bent ondernemer, je hebt iets te bieden en potentiele klanten moeten je op het spoor kunnen komen of over je horen. Je doel is bekender worden, daar stem je alle acties op af. Ik focus op social media activiteiten, en ga ervan uit dat je al visitekaartjes en een website hebt.

Om voortdurend in contact met je netwerk te staan, zorg je dat je Linkedin profiel goed en volledig is ingevuld en dat je actief zoekt naar contacten. Zoek eens op de naam van je middelbare school of een bedrijf waar je gewerkt hebt. Linkedin gaat pas echt werken vanaf zo’n 200 connecties. Vervolgens ga je elke werkdag minimaal 20 minuten aan Linkedin besteden en beschouwt dit als marketing/acquisitie uren. Het heeft ineens een doel en voelt niet als ‘je tijd verlummelen’.

Vind je het daarnaast interessant om nieuwe mensen te leren kennen? Start dan met de inzet van Twitter. Twitter kost elke dag tijd, net zoveel als je zelf wilt. Hoe meer interactie je aangaat, hoe sneller je netwerk je gaat kennen. Met veel inzet van Twitter bouw je veel sociaal kapitaal op en na enkele maanden kan het je ook werk en opdrachten opleveren. Ik haal circa 40% van mijn omzet binnen door de inzet van Twitter. En wat nog veel belangrijker is, ik word geïnspireerd en heb veel lol.

Als je gebruik wilt maken van de kracht van grote websites dan is het ook nodig om je te verdiepen in Facebook. Daar staan inmiddels 500 miljoen profielen wereldwijd op en de groei in Nederland is enorm. Facebook biedt heel veel gratis mogelijkheden om je bedrijf of product te promoten.

Is je doelgroep ‘de particulier’ onderschat dan ook de kracht van Hyves niet.
En werk je locatie gebonden, bijvoorbeeld als horeca-ondernemer? Stort jezelf dan in de wereld van location based networking. De snelst groeiende is momenteel Foursquare.

Ander doel: kennis opbouwen

Het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om informatie te krijgen als in de moderne tijd. Maar, waar begin je met zoeken. Stel, je hebt voldoende werk maar je wilt gewoon op de hoogte blijven van wat er in je vak gebeurt:

  • Zoek in Linkedin naar de relevante groepen en sluit je aan
  • Maak RSS feeds voor de voor jou relevante blogs
  • Begin eventueel zelf met bloggen en nodig mensen uit om te reageren
  • Volg op Twitter de voor jou interessante personen.

Welk doel heb jij?
Stel je doel vast en je zult merken dat social media niet tijdverslindend of tijdverspillend is. Nee, je werkt aan je doel, het is echt werk en na een tijdje komen de resultaten vanzelf!

Tip: Zet het webadres van je Linkedin, Twitter of andere profielen in de handtekening van je e-mail. Op die manier maak je het anderen gemakkelijk om met je te linken.

Je kunt me vinden via:

Linkedin
Twitter
Facebook

Deze column is in september 2010 verschenen bij Vrouwen-Ondernemen.

About the Author Jeanet

Een van Nederlands leidende business coaches. Ik coach ondergewaardeerde experts naar florerend VrijheidOndernemer zodat zij authentiek succesvol, welzijnd en welvarend worden via mijn Mastermind groepen. - Bestselling Auteur (8 boeken) - Podcast Host - No nonsense Business Coach - Mastermind Expert - Mastermind groepen voor experts die naar de ton willen of daar al over zijn

follow me on:
>

Meld je aan voor het Virtual Island Event