Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

Wat zijn nou effectieve weggevers – 17 tips

Het opbouwen van je lijst is heel belangrijk als je online wilt werken. Vroegen zaten je contacten in een Rolodex. Tegenwoordig hebben ze zich ingeschreven op je maillijst en ze zijn opgenomen in je social media netwerken. Maar wat gebeurt er met jouw netwerk als Facebook er ineens mee stopt? Of als Twitter een stuk minder populair is dan een paar jaar geleden? Je bent al die contacten kwijt.

In de jaren 2008 – 2012 was het voor mij heel eenvoudig om via Twitter een enorm netwerk op te bouwen dat actief was en mijn bedrijf op te bouwen. En dat was niet alleen voor mij zo, maar ik heb veel ondernemers daar tot bloei zien komen. Nu is de situatie compleet anders.

De mensen die jouw waardevolle weggever aanvragen en op je lijst komen, willen graag bij jouw community horen. Ze delen je gedachtegoed. Ze willen van je leren of ze zoeken jouw inspiratie.

Waarom heb je een maillijst nodig?

Het is belangrijk om je lezers op jouw lijst te krijgen voor meerdere redenen, bijvoorbeeld:

  • Jouw favoriete social media platform verandert van aard. Mensen gaan daar weg, stappen over naar wat anders. Je bent elkaar kwijt. Geloof me: ik heb het meegemaakt. En met mij veel andere ondernemers. Nooit wedden op 1 paard.
  • Het geeft jou de kans om extra waarde toe te voegen voor je inner circle, jouw lezers.
  • Jouw lezers krijgen de eerste kans om tegen de beste prijs zich in te schrijven voor jouw nieuwe producten of aanbiedingen.
  • Je blijft top of mind bij je lezers door er te zijn en regelmatig van je te laten horen.
  • Mensen op je lijst zijn vaak je eerste kopers, zij kennen en vertrouwen jou al.
  • Mensen op je lijst zijn je ambassadeurs.

Wat doe je niet met je lijst?

  • Alleen maar verkopen en sales uitingen. Het is belangrijk om jouw lezers ook iets te leren, inzichten te geven, te helpen, te attenderen. Of ze nou wel of niet van je kopen is het lezen van jouw nieuwsbrief een middel om zichzelf te verbeteren.
  • Hun gegevens doorverkopen aan derden. Dat is een echte no go!
  • Je lijst laten inslapen en verstoffen. Het is belangrijk om regelmatig contact te blijven houden.

Hoe krijg je meer email abonnees?

Het beste wat je kunt doen is van waarde zijn. Ze willen je gewoon niet missen. Het is belangrijk dat nieuwe mensen al van alles van je kunnen zien en lezen voordat ze iets aanvragen. Dat kunnen blogs, podcasts of video’s zijn.

Wat kun je gebruiken als een waardevolle weggever?

Hieronder een lijst met tips en ideeën. Test uit wat werkt voor jouw bedrijf.

  1. Een ebook (gemakkelijk en goedkoop)
  2. Een echt boek (vereist investering en verzending)
  3. Een uitgewerkte mindmap
  4. Een checklist
  5. Een cheat sheet (een overzicht waar de lezer op kan spieken)
  6. Een voorbeeldtekst (van bijvoorbeeld een converterende email)
  7. Een webinar, video of online training (live of vooraf opgenomen)
  8. Een podcast of mp3 bestand
  9. Een quiz met resultaten
  10. Een planner (bijvoorbeeld voor je content)
  11. Een kortingscode
  12. Een werkboek
  13. Een lijst met ideeën (bijvoorbeeld ‘De beste blog titels)
  14. Achter-de-schermen gegevens
  15. Een gids
  16. How-to instructies (in tekst of video)
  17. Live coaching on air
  18. Een challenge

Wat gebruik je (liever) niet als waardevolle weggever?

  1. Jouw tijd! Strategiegesprekken waarin jij bepaalt of je met die klant wilt werken komen pas later in het proces. Stop met gratis intakegesprekken.
  2. Producten die je moet opsturen. De gratis samples zijn nog steeds effectief, maar ze kosten tijd en geld om bij de klant te krijgen. Deze zet je selectief in als je de middelen hebt.

Waar let je op bij de keuze van je weggever?

  • De content is geschikt voor jouw publiek, voor je droomklant. Het is relevant en het lost al een klein probleem op.
  • De inhoud van de weggever is gemakkelijk verteerbaar.
  • De weggever kan in 10 minuten al een klein resultaat opleveren.
  • De weggever ziet er verzorgd uit, maar de vormgeving gaat nooit ten koste van de inhoud.
  • De weggever is een logische eerste stap naar jouw aanbod en product.

Samenvattend: de eerste weggever hoeft niet superspannend te zijn. Je maakt iets wat je op dat moment kunt. Is een webinar nog te hoog gegrepen, dan maak je een checklist bijvoorbeeld. Bedenk ook alvast wat je volgende weggever kan zijn.

Een goede tijdloze weggever zorgt voor continue lijstopbouw.
Een goede tijdgebonden weggever zorgt voor pieken in je lijstopbouw.

Beide kun je strategisch inzetten en gebruiken.

Op jouw vrijheid,

Jeanet

 

Vrijheid nodig?

Ik ben VrijheidsOndernemer. Wil jij dat ook?
VRAAG DE GRATIS VIDEO AAN!
Leer meteen de eerste 4 elementen en pas ze toe.

Ik stuur geen spam maar heb een missie. Meer VrijheidsOndernemers in de wereld

About the Author Jeanet

VrijheidsOndernemer & Social Media Expert met 1 paar sneakers en een IJslands paard. De No Nonsense Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden.
Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment: