Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

We zijn allemaal ergens begonnen

Over het nut van doorzetten en kiezen

Het zal ergens op het hoogtepunt van mijn carrière als spreker zijn geweest, ergens in 2013. Mijn eerste 2 boeken waren al uit. Ik was al bestseller auteur. En ik werd gevraagd om een workshop social media te komen geven tijdens een live event voor webshop-eigenaren.

Dat leek heel aantrekkelijk.

Waarom? Ik had in 2011 al eerder op een dergelijk event gesproken. Tenminste, ik dacht dat het soortgelijk was. Tijdens dát event gaf ik een interactieve workshop over social media voor de bezoekers van het event. Ik had een koffer vol boeken bij me om te verkopen. Van te voren hoefde niemand zich op te geven, voor mij en de organisatie was het dan ook spannend hoe vol de zaal zou worden. Bij dit event stroomde de zaal voor mijn social media workshop vol. Een super-geïnteresseerd publiek en na afloop waren al mijn boeken in 10 minuten verkocht. Naast de fee die ik mocht declareren had ik een dikke omzet van mijn boeken, een goede sfeer in de zaal, fijne luisteraars en waardering voor mijn werk. Iedereen blij. Mijn ego was weer gestreeld.

Succes voelt heel fijn!

Dit is hoe ik het mij gevisualiseerd heb toen ik mijn boek schreef. Rijen mensen en vechten om het laatste exemplaar.
De wens van elke auteur. Voor mij kwam dat gevoel daar uit.

Terug naar 2013

Toen ik werd gevraagd voor het event van 2013 kon ik mij dat supergevoel zo weer voor de geest halen. Het leek een soortgelijk event. Ik zei meteen ‘ja’. Alles voor de rush, nietwaar.

Het was in oktober of november. Het was koud. Dat weet ik nog heel goed. Het event was in zo’n hip, industrieel gebouw. Je weet wel, een verlaten fabriek die nu omgetoverd wordt in een event-paradijs en dat is dan hip. Er kwamen honderden mensen op af. Na eerst een rondje gelopen te hebben ging ik mij voorbereiden op mijn workshop.

Waar moest ik zijn?

Oh jee, ergens in een hoek een trap op. Ik kon het al niet vinden, laat staan de toekomstige luisteraars.
Maar goed, de techniek gecontroleerd, laptop aangesloten. Alles werkte. Er was keurig een dame van de organisatie bij om alles in goede banen te leiden. Onthoud: ik had dat andere event in gedachten waar zo’n 80 fanatieke luisteraars kwamen en al mijn boeken kochten.

En toen:

30 minuten voor het begin: de zaal was leeg
28 minuten voor het begin: de techniek werkte prima
20 minuten voor het begin: de eerste luisteraars kwamen binnen
18 minuten voor het begin: ze gingen weer weg, want ze zochten een andere workshop
15 minuten voor het begin: ik ben als een marktkoopvrouw onder aan de trap gaan staan om mensen naar binnen te halen
10 minuten voor het begin: er zaten zo’n 4 mensen in de zaal
5 minuten voor het begin: mijn ‘bij de trap sta’ sessie had weinig nut dus ik weer omhoog
2 minuten voor het begin: nog de laatste luisteraars binnen
1 minuut voor het begin: besluiten dat ik mijn best ging doen voor de mensen die er WEL waren
begin: met 8 luisteraars in de zaal
na afloop: NIEMAND kocht een boek

Zeg maar dag tegen je ego. Ik was niet populair die dag. Geen lange rijen, geen praatjes met de auteur. En geen sales. En het bleef die dag koud. Echt koud!

Mijn ondernemers- en levenslessen

Als dat je gebeurt kan er van alles door je hoofd schieten.

  • Ze vinden mij waardeloos
  • Zie je wel, ik kan het niet
  • Wat een afgang
  • Ik doe dit nooit weer
  • enzovoort

Eindeloze rijen aan zelfdestructieve gedachten.

Die had ik niet.

Wel heb ik heel goed geanalyseerd waar dat verschil in zat en waarom het ene event een topervaring was en het andere event een aanfluiting.

Event 2011 TOP Event 2013 FLOP
Doelgroep: bezoekers aan een event waar webshops zich presenteerden Doelgroep: eigenaren van webshops en aanverwante leveranciers
Instelling: KOPEN. De bezoekers waren vooraf al in een koopmodus omdat zij hun favoriete webshops gingen bezoeken Instelling: netwerken, leren hoe een webshop op te zetten, eigen bedrijf zo goed mogelijk presenteren
Context: dagje uit, veel vriendinnengroepen Context: zakelijk, presenteren, zelf presteren
Verwachting: op dit event werd ik vooraf al aangekondigd door een content partner Verwachting: voor dit event was de marketing alleen gericht op de webshops. Geen aankondiging vooraf

Conclusie

Vooraf goed analyseren of mijn droomklant daar aanwezig is zodat ik gewaardeerd wordt voor mijn aanwezigheid.
Vooraf het doel van de bijeenkomst of het event goed uitvragen.
Nee durven zeggen.
Het ego niet altijd zijn of haar zin geven.

Het heeft geen zin om flops bij je zelf te zoeken, tenzij jij er debet aan bent. Als je niet komt opdagen of je prestatie is beneden de maat dan is het tijd om wat anders te gaan doen.

Eén van mijn bazen zei vaak: “Shit happens, you’d better be prepared”

Daarom is het goed om heel duidelijk te zijn over wat je uit een bepaalde inspanning wilt halen. Is het de moeite? Wees ook eerlijk tegen de andere partij. Zeker als je wat beloofd wordt, check ook of het gebeurt.

DROMEN, DURVEN, DOEN en DOORZETTEN

Vrijheid nodig?

Ik ben VrijheidsOndernemer. Wil jij dat ook?
VRAAG DE GRATIS VIDEO AAN!
Leer meteen de eerste 4 elementen en pas ze toe.

Ik stuur geen spam maar heb een missie. Meer VrijheidsOndernemers in de wereld

About the Author Jeanet

VrijheidsOndernemer & Social Media Expert met 1 paar sneakers en een IJslands paard. De No Nonsense Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden. Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment: