linkedin profiel

Als jouw werkgever wil bepalen wat er op je persoonlijke profiel moet verschijnen en je hebt te maken met:

  • een bazig bedrijf
    of een
  • dicterende directeur

wat zijn dan je rechten en standpunten? Jurisprudentie is er nog niet maar er is veel over te doen. Wat kan een bedrijf willen?

Het bedrijf waar jij werkt wil wat te zeggen hebben over wat JIJ op JOUW LinkedIn profiel zet.

Laat het even goed tot je doordringen. Jouw profiel MOET gevuld worden met hun content. Ik kreeg een vraag uit mijn netwerk met een kopie van een interne handleiding. Een stukje hieruit heb ik gekopieerd:

Aan mij de vraag wat ik van deze handleiding vind.
Zullen we het in tweeën splitsen, de wensen en de uitgangspunten? Ik bespreek ze graag.

De onderliggende wens

  • Uitstraling: uniform en professioneel. Ja, daar kan ik me in vinden. Hierbij faciliteert het bedrijf door een goede fotograaf en een goede LinkedIn trainer te regelen en een paar bedrijfsteksten ter beschikking te stellen.
    Het spreekt voor zich dat het LinkedIn bedrijfsprofiel er strak, professioneel en verzorgd uit ziet. Dit doet bijvoorbeeld de afdeling communicatie of marketing.
  • Vindbaarheid: als profielen worden voorzien van goede trefwoorden én medewerkers bouwen grote netwerken op via LinkedIn is dit een zeer haalbare wens. Ook hierbij faciliteert het bedrijf door goede kennis over de werking van LinkedIn te hebben en de medewerkers te laten trainen.
  • Helpdesk: het bedrijf verwacht dat medewerkers snel reageren via LinkedIn. Dit is alleen haalbaar als de medewerkers daar tijd voor krijgen en de goede kennis hebben. LinkedIn is geen helpdesk, andere sociale media zijn daar geschikter voor.
  • Kennis delen (content marketing): dit is zo gemakkelijk gezegd en geëist maar in de praktijk één van de moeilijkste taken voor een medewerker. Wat is relevante informatie? Hoe creëer ik dat? Bij deze stap kan het bedrijf faciliteren door via een goede content kalender informatie beschikbaar te stellen en vragen of de medewerkers dit via een update of in een groep willen delen. Anders is dit teveel gevraagd. Ik ben wel enorme voorstander van het delen van de relevante kennis en eventueel de bedrijfsinformatie. Maar ik zie bij mijn klanten dat het nooit vanzelf gaat.

En dan, de

Uitgangspunten

het is maar goed dat mijn bloeddruk in orde is. Ik schrok me suf. Echt waar!

  • Verplichting: in bepaalde functies kan een bedrijf een medewerker verplichten een deugdelijk profiel te hebben om daar het werk beter mee te doen. In het geval van een sales of account manager bijvoorbeeld. En voor recruiters en HR professionals is het ook dagelijkse kost. Maar een controller verplichten om online actief te zijn? Ik snap de wens, maar vind verplichting veel te ver gaan.
  • Uniformiteit: het bedrijf kan een paar standaard zinnen beschikbaar stellen of een presentatie via Slideshare klaar zetten zodat de medewerker alleen maar de link hoeft te gebruiken in het profiel. In de profielfoto’s kan een bedrijf ook uniformiteit uitstralen. Verder moet het bedrijf zich realiseren dat een persoonsprofiel een individueel eigendom is.
  • Dubbele profielen: hier laat het bedrijf zien echt NIET te snappen hoe LinkedIn werkt. Ik adviseer NOOIT echt NEVER een extra profiel te openen. Dit werkt verwarrend voor de buitenwereld en verdunt ook het netwerk van de medewerker. Dit vind ik echt een uitglijder! No Way dus.
    Daarnaast is elke medewerker een persoon en veel meer dan zijn of haar huidige functie. Kom op zeg!
  • Onderling linken: ja, dat is prima. Een groot netwerk is ondersteunend in het gebruik van LinkedIn. En toch: als je echt een hekel hebt aan die manager die je nooit steunt hoef je echt niet te linken. Het is jouw profiel!
  • Actief voor de organisatie: als het een verplichting moet zijn doe jij als bedrijf iets niet goed. Je medewerkers moeten zo trots zijn op het feit dat ze bij je werken dat zij vrijwillig actief en positief betrokken zijn via sociale media. Als bedrijf heb je veel aan deze zogenaamde merkwerkers. Je moet ze wel verdienen!

Advies

Denk goed na wat je wilt en wie je wilt bereiken. Als je als bedrijf bepaalde wensen en behoeften hebt en je wilt social media professioneel inzetten laat je dan adviseren door een goede social media of online marketing expert. En trek de acties breder en strategischer dan deze (onnozele) verplichtingen.

Door

Jeanet Bathoorn (vanaf 2005 actief op LinkedIn)
Vraag gratis ebook aan via: http://www.jeanetbathoorn.nl/
Social Media Opleiding: http://www.socialmediastrategieonline.nl/
Social Media Online Training: http://www.socialmediaonlineleren.nl/
Like op https://www.facebook.com/GetSocial.NL

Reageer

Hoe gaat jouw bedrijf hier mee om?
Herken je de handleiding?

Laat je reactie of vraag hier onder achter. Ik ben heel benieuwd naar jouw mening en ervaringen.