Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

Social Media is WEL belangrijk. Zeker bij rampen

Je kent me. Altijd online, WIFI in de buurt, telefoon met 4G. HyperConnected.

Heerlijk!

Geen WIFI: dat kan ik best

Maar dan komt de zomervakantie. Met mijn gezin vlieg ik naar Indonesië alwaar wij Java en Bali gaan bereizen. In Indonesië had ik regelmatig wat WIFI, maar niet met hoge snelheid en niet in de hotelkamers. Geeft niks. Het is vakantie. Heb het niet gemist.

Op ons lijstje om te bekijken stond ook de BROMO vulkaan. Prachtig! Lekker de ruige natuur in. Overnachten in een simpel hotel. GEEN WIFI. Nog steeds geen BIG DEAL.

Op de dag dat wij de Bromo vulkaan beklommen hebben we het belangrijkste nieuws van het jaar gemist. Onwetend sliepen wij in ons simpele hotel.

bromo volcano sunset

Frustratie: wij willen connectie

In Nederland is inmiddels totale ontreddering uitgebroken. De MH17 was uit de lucht geknald.

Wij hoorden dit vreselijke nieuws pas tijdens de lunch, de dag na de ramp. En dan is het balen, echt balen, als er geen WIFI is. Juist dan wil je weten wat er precies aan de hand. Het nieuws sloeg bij ons reisgezelschap in als een bom. Wij zaten al aan de andere kant van de wereld. Hadden een week daarvoor ongeveer die route gevlogen. Dat komt akelig dichtbij.

We hebben weer WIFI

In het volgende hotel hebben wij weer WIFI. Mijn social media instinct is zo ontwikkeld dat ik meteen via Twitter alles rondom #MH17 zoek. Snel, effectief. De anderen in de groep wendden zich tot de formele nieuwssites van Nu.nl, NOS, Elsevier etc.

Zij hebben de feiten. Ik heb de verhalen.

Dit is voor mij het grootste verschil in nieuwsgaring. Via Twitter krijg ik ook de info van de formele sites. Ook van buitenlandse kranten en zenders. Maar wat veel waardevoller is zijn de verhalen die er bij komen. De gezichten van de slachtoffers. Het enorme medeleven. Het kunnen voelen van de schok in Nederland, ook al zit je 12.000 km verderop.

In de dagen die volgen zijn we allemaal verslingerd aan onze tablets en mobieltjes. Zelfs tijdens het eten mocht er gekeken worden. Ik fungeer inmiddels als vraagbaak.

“Is er nog nieuws?” wordt me veel gevraagd.

Wij zijn op de hoogte

Dankzij Twitter

  • achterhalen we de passagierslijst. Pfieuw! Geen bekenden van ons op de lijst.
  • zien we de foto’s. Afschuwelijk, wat een chaos.
  • krijgen we de plunderingen en de nuances mee. Hoe wordt dit opgelost
  • ervaren we de frustratie van de Nederlander. Iedereen roept om het hardst op Twitter over optreden, vergelding, enzovoort
  • weten we ook dat de slachtoffers uiteindelijk heel respectvol in Nederland zijn aangekomen. We zien de foto’s van het convooi. Kippenvel.
  • doen we ook mee aan de minuut stilte. Dat valt bij ons om 10u ’s avonds.

Crisis communicatie

In tijden van rampen is voor mij Twitter de belangrijkste nieuwsbron. Snel, persoonlijk, internationaal, goed doorzoekbaar en gebundeld. Wij hebben mee kunnen leven dankzij Internet en social media. Dat is waardevol.

Stilte

Wij zijn teruggevlogen 8 dagen na de ramp. In stilte en ervan uitgaand dat wij wel veilig thuis zouden komen.

Rest mij nog de nabestaanden ongelooflijk veel sterkte te wensen.

And … Twitter: I love you!

 

 

 

 

Vrijheid nodig?

Ik ben VrijheidsOndernemer. Wil jij dat ook?
VRAAG DE GRATIS VIDEO AAN!
Leer meteen de eerste 4 elementen en pas ze toe.

Ik stuur geen spam maar heb een missie. Meer VrijheidsOndernemers in de wereld

About the Author Jeanet Bathoorn

Social Media Expert met 1 paar sneakers en een IJslands paard. Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden. Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment: