Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

Case study: de social media mix van Playmobil

playmobil logo on factory

Ik ben Playmobil fan!

OK, ik geef het toe. Ik ben enorme Playmobil fan! Om te spelen, neuh. Maar om voorstellingen te maken en die te fotograferen. Daar kan ik uren mee bezig zijn. Ik heb vroeger geen Playmobil gehad, mijn jongere zusje wel.

1974

Playmobil komt uit 1974, ik was toen 8 en een meisje bovendien. In de beginjaren was Playmobil heel sterk een produkt voor jongens. Want was er beschikbaar: een ridder, een indiaan en een bouwvakker. Vanaf 1976 kwamen de vrouwenfiguren, ik was toen 10 en misschien net al wat te oud. Ik weet het niet.

3,4 keer om de aarde

Inmiddels zijn 2,7 miljard Playmobil poppetjes geproduceerd. Als alle poppetjes handjes zouden vasthouden kunnen ze 3,4 keer om de aarde. En inmiddels zijn er bijna 4.000 verschillende figuurtjes. Hoe weet ik dit nou allemaal?

De Playmobil community is groot

Ik ben lid van de Playmobil Collectors Club. En leden van die club blijven op de hoogte van de nieuwtjes. Elke week op vrijdag verschijnt de nieuwsbrief. Echt pünktlich, elke vrijdag. En 2x per jaar organiseren ze voor die collectors club fabrieksrondleidingen. Daar is zoveel belangstelling voor dat je moet worden ingeloot. En ik ben ingeloot om in mei 2014 mee te gaan naar Dé Playmobil fabriek in zuid Duitsland. Wat een feest! Met 40 andere verzamelaars 3 dagen op stap om alle ins & outs over Playmobil te horen.

playmobil fabriek

De rondleiding in de fabriek was al geweldig. We werden toegesproken door de technisch directeur, rondgeleid door de PR manager. Alles mocht bekeken en gefotografeerd worden. Geen beperkingen. Alle vragen werden beantwoord. We werden echt met alle égards behandeld. Inclusief warme lunch in het bedrijfsrestaurant.

Klantvraag is gehonoreerd

Deze community is op verzoek (!) van de verzamelaars opgericht. De verzamelaar zoekt nadrukkelijk contact met de organisatie en is altijd geïnteresseerd in de nieuwste producten.  Na wat interne strubbelingen – immers de kernklant is het kind van 3 tot 10 jaar – is men die club toch gestart. Want: de verzamelaars zijn belangrijk voor de merkbeveling. Daarnaast bouwen die verzamelaars geheel vrijwillig soms maanden aan een bepaalde voorstelling om deze tentoon te stellen.

En nou even los van de verwennerij en de poppetjes. Wat doet Playmobil nou zo goed in haar social media strategie. Daar gaan we de 5A’s weer bijhalen.

De 5 A’s van de social media marketing mix van Playmobil

1. Actie

De hele geschiedenis van GEOBRA (de moedermaatschappij van Playmobil) kenmerkt zich door ondernemerschap en Actie. Het bedrijf is voortdurend in verandering en past zich aan aan de tijd. Als je nu, in 2014, een boerderijset koopt zitten er bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak.

Daarnaast maakt het bedrijf hele bewuste keuzes op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid, integratie e.d. Ze blijven koploper in hun speelgoedsegment.

2. Alert

Playmobil is zeer alert op de veranderingen in de maatschappij en past het speelgoed daar op aan. De modellen uit 1974 doen nu gedateerd aan al zijn ze nog zeer herkenbaar als Playmobil en passen ze nog steeds overal in.

Een afdeling van 80 designers is voortdurend bezig met nieuwe thema’s en nieuwe figuren.

3. Aandacht

Hierin blinkt Playmobil uit. Aandacht voor:

  • veiligheid
  • details: elke set klopt en op elk detail is gelet
  • kinderen
  • duurzaamheid
  • klanten
  • marktontwikkelingen

Aandacht zit in de genen van het bedrijf en ook in de natuurlijke aanleg van de medewerkers.

Wij zijn 3 dagen met ze op stap geweest. Eén van de dagen was een uitstap naar Speyer, 2,5 uur met de bus. De A van Aandacht heeft er voor gezorgd dat wij allen voorzien waren van een lunchpakket, nog voordat de bus vertrok. Stel je voor dat wij honger zouden krijgen.

Social Media Aandacht

Het Social Media team van Playmobil (3 mensen) monitort zorgvuldig wat er op de Facebook pagina gebeurt, wat er getweet wordt, houdt Instagram (met #playmobil) heel goed in de gaten. En uit al die input kiezen ze elke week een foto gekozen als foto van de week. Natuurlijk is die foto door een fan gemaakt. Ook delen ze vaak likes, favorites e.d. uit. Als fan weet je dat ze meekijken en je werk waarderen.

4. Ambassadeurs

Elk populair merk heeft ambassadeurs. Nu zijn de verzamelaars van Playmobil wel hele bijzondere ambassadeurs. Allemaal ruim volwassen, zo’n 70% man > 40 jaar. Maar die fanatieke fans geven met gemak (ze zijn niet te stoppen) zo’n Euro 1.000 uit in de Playmobil shop. Daarnaast spenderen ze uren vrije tijd aan het maken van foto’s of voorstellingen met hun geliefde poppetjes. Het was ook een bijzondere groep mensen bij elkaar.

groep playmobil foto

De Playmobil Collectors Club op het podium bij Playmobil, met Rico de mascotte én zelf een Playmobil poppetje uitbeeldend.

 Meerdere ambassadeursgroepen

Maar wat zo knap van Playmobil is is dat ze hun ambassadeurs willen kennen en koesteren. Naast de verzamelaars zijn dat ook de kinderen van 1974 die nu met hun kinderen komen spelen in het Playmobil Funpark en die op hun beurt weer Playmobil voor de kinderen kopen. Het Playmobil Funpark is zeer vriendelijk geprijsd, werkt slechts kostendekkend volgens de firma. Maar is wel tot in detail uitgedacht. Kinderen moeten spelen en bewegen. Nergens rijen en nergens elektrische attracties.

5. Aantrekkelijk

Playmobil is en blijft aantrekkelijk voor de primaire doelgroep: kinderen van 3-10 jaar. Ze gaan met hun tijd mee, bedenken eigentijdse thema’s, zorgen voor mooie foto’s op de verpakkingen. Ik kan me niet voorstellen dat er in huizen waar kinderen wonen geen Playmobil te vinden is. Er zijn zoveel poppetjes verkocht, bijna iedereen heeft er wel een paar.

De ontwikkeling van het speelgoed is ook zo bedacht dat een bestaand thema altijd weer uitgebreid kan worden. Dat is ook een aantrekkelijk onderdeel van het speelgoed.

Conclusie

Playmobil heeft marketing goed in de vingers. Dat hadden ze vanaf 1974 al. Wist je trouwens dat de eerste grote bestelling ter waarde van 1 miljoen Deutsche Mark uit Nederland kwam? Daar ben ik nu nog trots op :).

Nu we in 2014 zijn heeft Playmobil ook de social media marketing mix goed in de vingers. Offline klopt alles.
De nieuwsbrief is een ontzettend goed bindmiddel in de community.
Speciaal voor de collectors is er een forum waar men contact kan maken met elkaar en bv foto’s kan delen.
Facebook wordt goed beheerd.
Het Twitter account is actief.
Er wordt goed gemonitord.

Ik zou graag eens een weekje meekijken in dat social media team. Volgens mij hebben ze het er nog aardig druk mee! Het is dat Nürnberg zo ver rijden is, maar anders opteerde ik daar voor een baan.

Ik blijf nog even fan!

 

Vrijheid nodig?

Ik ben VrijheidsOndernemer. Wil jij dat ook?
VRAAG DE GRATIS VIDEO AAN!
Leer meteen de eerste 4 elementen en pas ze toe.

Ik stuur geen spam maar heb een missie. Meer VrijheidsOndernemers in de wereld

About the Author Jeanet Bathoorn

Social Media Expert met 1 paar sneakers en een IJslands paard. Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden. Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment:

1 comment
Add Your Reply