Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

Wat doet een community manager? Interview met Ria van de Action fanpage

Aangeboren community manager

Ria is een bijzondere vrouw, al zegt ze zelf van niet. Zij is community manager van een Facebook fanpage die inmiddels al meer dan 100.000 likes heeft verzameld. De fanpage gaat over de Action, de retailer met koopjes. Hoe krijgt Ria dat voor elkaar, meer dan 100.000 likes?

Ria - Action fanpage FacebookTer vergelijking:

  • Zeeman Textiel heeft een krappe 25.000 likes
  • Xenos nog geen 10.000 likes
  • Hema, met professioneel webcare team, net meer dan 200.000 likes
  • Wehkamp bijna 92.000 likes

En het belangrijkste: Ria doet het werk vrijwilig. Zij is fan van de Action en is die fanpage zelf begonnen. De Action sponsort de page inmiddels en waardeert haar werk. De hoogste tijd voor een gesprek.

Het is begonnen met een weddenschap. Mijn vriendin en ik zijn beiden een pagina begonnen (eerst nog op Hyves) en wie het eerst 300 fans had kreeg een etentje. Dat had ik binnen een dag voor elkaar. Maar ik vond het leuk. De community bleef groeien. En nu overgestapt naar Facebook is het helemaal een gekkenhuis. Ongelooflijk, meer dan 100.000 likes.

Wat maakt deze page zo succesvol? Volgens Ria zijn de volgende waarden van belang:

  • eerlijkheid
  • gezelligheid
  • kneuterig
  • echtheid
  • aandacht

Ze probeert alle vragen te beantwoorden. En ze krijgt privé hele persoonlijke verhalen van mensen te lezen. Ook die mensen geeft ze aandacht. Weet je nog, de A van Aandacht? Die werkt dus!

De 8 kerntaken van de community manager

Met Ria heb ik de kerntaken van de community manager doorgenomen om te kijken of ze deze al dan niet toepast.

  1. Analyse

    Ja, Ria kijkt regelmatig naar de statistieken van de fanpage en weet dat haar grootste groep fans tussen de 25-44 jaar is en vrouw. Op de vraag of ze haar berichten aanpast op die groep is ze heel resoluut: “Nee, ik plaats alleen wat ik leuk vind.” Ook op verzoeken van anderen om iets te plaatsen gaat ze zelden in.

  2. Advies

    Ria heeft een goed contact met de interne organisatie van de Action. Ze geeft geen adviezen over wat te doen en wat werkt. De webcare medewerkers van Action kijken mee.

  3. Creatie van content

    Ria weet heel goed wat werkt en wat ze gaat plaatsen. Ze doet ook extra moeite om een mooie foto te plaatsen, dat werkt namelijk altijd goed. En dat altijd vergezeld van de persoonlijke noot en authentieke toonzetting.

  4. Organisatie | Huisregels

    Ria is streng. Alle berichten die verwijzen naar reclame of zelfpromotie worden verwijderd. Grof taalgebruik is niet toegestaan. Iedereen wordt in zijn / haar waarde gelaten. Het moet een gezellige omgeving blijven waar mensen zich thuis kunnen voelen. En omdat Ria dit beleid strikt hanteert blijft het ook een veilige fanpage.

  5. Begeleiding

    Ria hoeft geen anderen te begeleiden of op te leiden. Zij doet het alleen.

  6. Management en rapportages

    Ria maakt geen rapportages en legt geen verantwoording af. Dit punt is niet relevant.

  7. Uitdragen intern en extern

    Intern is minder van belang. Ze onderhoudt goede contacten met de mensen van de Action, maar ze werkt er niet.
    Wat ze enorm fascinerend vindt is de belangstelling voor haar werk. Ze ontvangt aanvragen voor interviews, webinars, er wordt gepubliceerd over haar werk en ze mag zelfs gastcolleges geven aan een hogeschool.

  8. Modereren

    Het dagelijks onderhouden van de fanpage en opschonen. Dat doet Ria alleen en ziet zij ook als een belangrijke taak.

8 kerntaken van community manager

Bron: http://www.slideshare.net/CMNL/beroepsprofiel-online-community-management/12

Zonder de theorie te kennen kan een community manager dus fantastisch werk leveren. Door uit te gaan van gezond verstand, eerlijk zaken doen en oprechte interesse in en aandacht voor je community. Zo bind je mensen!

Dat kost toch veel te veel tijd

Hoeveel tijd het haar kost? Op sommige dagen één uur, maar soms ook acht (!) uren per dag. Het onderhouden van de page is prima te combineren met haar vrijwilligerswerk bij een hospice en met haar gezin.

De waardering van de Action is erg belangrijk voor haar. Zo heeft ze in de zomer van 2013 een droomreis door Amerika kunnen maken met haar hele gezin.

Hoe ga je als bedrijf om met een echte fan?

De Action heeft in deze situatie geweldig gereageerd. Zij hebben de regie bij Ria gelaten, geen beperkingen, geen regels. Zij stimuleren haar in haar werk, dragen het ook uit door op de homepage van de Action te verwijzen naar de fanpage.

Ik adviseer alle bedrijven om altijd in dialoog te gaan met je fans. Stimuleer wat ze doen, adviseer, sponsor. Maar rem het niet af zoals bijvoorbeeld Nutella deed. Dat gaat keihard tegen het bedrijf keren.

Het hele interview is hieronder na te luisteren en te kijken.

Vrijheid nodig?

Ik ben VrijheidsOndernemer. Wil jij dat ook?
VRAAG DE GRATIS VIDEO AAN!
Leer meteen de eerste 4 elementen en pas ze toe.

Ik stuur geen spam maar heb een missie. Meer VrijheidsOndernemers in de wereld

About the Author Jeanet Bathoorn

Social Media Expert met 1 paar sneakers en een IJslands paard. Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden. Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment:

1 comment
Add Your Reply