Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

Moet een bedrijf haar werknemers volgen op social media?

Wat plaatst je personeel online?

De machinist die in Spanje de trein bestuurde en zo dramatisch ontspoorde bleek op Facebook gemeld te hebben dat hij de trein graag tot de snelheidsgrens stuurde. Hij postte op Facebook een foto van de hogesnelheidstrein die op dat moment 200 km per uur reed. Boven de limiet van 190 km dus. Zijn collega’s spraken hem op Facebook vermanend toe.

Maar hoe zorg je nu als werkgever dat je hier grip op krijgt en dat je werknemers zich optimaal gedragen op hun werk. BNR Nieuwsradio heeft mij daar kort over geïnterviewd, luister:

Interview BNR met Jeanet Bathoorn over Facebook

Had de Spaanse Spoorwegen dit kunnen voorkomen door goed social media in te zetten in de bedrijfsvoering? Had de machinist preventief ontslagen moeten worden? Er zijn wereldwijd al genoeg voorbeelden te vinden van mensen die ontslagen werden na een post of tweet.

Wat kun je doen als werkgever?

  1. Begin bij de bedrijfscultuur
    Zorg voor een open en transparante cultuur. Het is normaal dat iedereen in het bedrijf lijnen met buiten onderhoudt, het is normaal dat medewerkers elkaar online corrigeren. Niet normaal is schelden, het bedrijf afzeiken, je baas online vernederen, je collega’s pesten, etc.
    – – – – – –
  2. Stimuleren en training
    Als bedrijf kun je stimuleren dat je mensen sociale media gebruiken om hun werk beter te doen. Om de klant beter te helpen, om sneller zaken voor elkaar te krijgen. Via sociale media krijgt het bedrijf feedback, tips ter verbetering, sollicitanten en veel informatie.
    Zijn je medewerkers nog niet genoeg op de hoogte van de werking van sociale media laat ze goed trainen.
    – – – – –
  3. Zet ogen en oren aan
    Laat je eigen medewerkers de ogen en oren zijn voor het hele bedrijf. De traditionele schuttingen bestaan niet meer. Zo kan een ICT manager ineens een kandidaat bij P&O voordragen en kan de de HR manager een probleem van een klant correct doormelden.
    – – – – –
  4. Social media is een serieus kanaal
    Beschouw de inzet van sociale media binnen je bedrijf als een serieuze uiting. Net zo serieus als het aannemen van de telefoon, het sturen van een e-mail of het sturen van een brief. En nee, het is geen hobby van de afdeling marketing of HR.
    – – – – –
  5. Formeer een actief community management center
    De community managers zijn het social media hart van het bedrijf.
    * Zij kennen het bedrijf goed (zijn dus geen jonge nieuwe medewerkers!)
    * Zij kunnen foutloos en correct met de buitenwereld communiceren
    * Ze hebben intern draagvlak
    * Ze herkennen trends en monitoren de social media uitingen van het bedrijf

Natuurlijk is dit niet in één of twee jaren gebeurd. Dit hele proces heeft tijd nodig. Voor mij is het beginnen van dit proces met bedrijven een weg waarin naar mogelijkheden wordt gezocht. Er is voor elk bedrijf ‘winst’ te halen door de inzet van sociale media. Uiteindelijk – na zo’n vijf jaren – is de stap naar Social Business gemaakt!

 

Vrijheid nodig?

Ik ben VrijheidsOndernemer. Wil jij dat ook?
VRAAG DE GRATIS VIDEO AAN!
Leer meteen de eerste 4 elementen en pas ze toe.

Ik stuur geen spam maar heb een missie. Meer VrijheidsOndernemers in de wereld

About the Author Jeanet Bathoorn

Social Media Expert met 1 paar sneakers en een IJslands paard. Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden. Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment: