Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

Checklist: is jouw bedrijf klaar voor social media?

Ben jij verantwoordelijk voor de sociale media in je bedrijf?

En je wilt nu ijverig beginnen met social media voor je bedrijf.
Neem dan eerst deze checklist door om te weten of je de goede beslissing neemt.

Checklist social media playmobilOvertuiging

Is het managementteam of de directie ervan overtuigd dat het inzetten van sociale media een goede stap is. Sterker nog: zijn ze zelf al actief op Twitter, LinkedIn of met een blog? Als de directie er niet meteen achter staat gaat het veel tijd kosten om aan te tonen dat sociale media werkt. In plaats van met de klanten bezig te zijn, ben je misschien wel bezig met het opleveren van statistieken en KPI en meer van die afleidende zaken.

Tijd

Het inzetten van sociale media kanalen kost tijd. Ja. Uiteindelijk gaat het ook tijd opleveren. Maar iemand in het bedrijf zal er dedicated mee bezig moeten zijn. En nee, dat is dus niet de stagiair. Is het functieprofiel voor de communitymanager of social media manager al geschreven? Bravo. Dan kan het echte werk beginnen.

Klanten

Weet je als bedrijf of je klanten aanwezig zijn op sociale media en zo ja, waar zitten ze dan? Op dit moment brengen Nederlanders de meeste minuten door op Facebook en YouTube. Daar kun je dus zomaar een klant in het wild tegenkomen. Maar als je gericht gaat spreken met iemand, dan is de kans heel groot dat je LinkedIn profiel bekeken wordt. Wees dus overal consistent aanwezig met het bedrijf en de medewerkers.

Online presence

Hoe doet je bedrijf het in Google? Wordt je bedrijf goed gevonden en wat zeggen anderen over je bedrijf of product. Weet hoe je ervoor staat als er gegoogled wordt.

Kwaliteit van je dienst of product

Is je huidige dienstverlening en product op orde? Om effectief van sociale media marketing gebruik te maken (via de Ambassadeurs) moet het wel deugen wat je doet.

Overstap

Is je bedrijf bereid over te stappen naar andere en nieuwe manieren van communiceren met de klant. Eigenlijk ga je van zenden (via bijvoorbeeld nieuwsbrieven en advertenties) naar interactie. Houd je daar wel van? Wil je wel weten wat een leverancier op zaterdagochtend met zijn zoontje op het voetbalveld doet?

Doel

Wat wil je bereiken met de inzet van sociale media? Stel je doel duidelijk vast en stem alle acties daar op af. En geef het bedrijf de tijd om te experimenteren. Soms moet je het gewoon doen om te ervaren wat het brengt.

Loslaten

Controle is niet een woord dat bij de inzet van sociale media past. Kun je loslaten? Is de structuur en de mentaliteit van het bedrijf daar al klaar voor? Zijn je medewerkers te vertrouwen. En ben je dan ook klaar voor kritiek of minpunten die klanten op sociale media plaatsen. Wees erop voorbereid.

Delen

Hoe gesloten is de bedrijfscultuur? Sociale media werken het beste als je bereid bent een kijkje in de bedrijfskeuken te geven. Wat wil je delen, wat stellen je fans, volgers, connecties op prijs. Hoe waardevoller de informatie is, hoe meer dit op prijs wordt gesteld door de personen die interactie met je bedrijf zoeken. Daarom is een blog van een directeur meestal waardevoller dan tweets van de stagiair.

Lange adem

Als je sociale media wilt inzetten voor het bedrijf wees dan bereid om dit minimaal drie jaar vol te houden. Het levert in het begin vooral veel werk, en misschien wel weerstand op. Maar op de lange termijn gaat je bedrijf er enorm van profiteren. Doordat je ambassadeurs aan je bindt, doordat je Google je bedrijf prima kan vinden, doordat de medewerkers gericht zijn op interactie in plaats van harde sales.

Heb je 10x JA aangevinkt? Joepie! Dan kan het echte werk beginnen. Succes!

Get Social in BusinessWil je ook 10x JA aanvinken, maar lukt dat nu nog niet? Lees het boek ‘Get Social in Business‘ voor alle tips voor de inzet van social media op het werk.

In 2014 is Jeanet Bathoorn gestart met het trainingsprogramma ‘Een Optimale Social Media Strategie in Vijf Stappen‘. In dit programma leer je alles over de kenmerken van social media, online marketing en de diverse platforms die nu in Nederland belangrijk zijn.

Vrijheid nodig?

Ik ben VrijheidsOndernemer. Wil jij dat ook?
VRAAG DE GRATIS VIDEO AAN!
Leer meteen de eerste 4 elementen en pas ze toe.

Ik stuur geen spam maar heb een missie. Meer VrijheidsOndernemers in de wereld

About the Author Jeanet Bathoorn

Social Media Expert met 1 paar sneakers en een IJslands paard. Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden. Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment: