Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

Boekbespreking: LinkedIn Marketing van Martine Meijburg

Uitgeverij Haystack geeft in samenwerking met Frankwatching een serie ‘in 6o minuten’ uit. Eerder besprak ik al ‘Bloggen als een pro‘ van Elja Daae. Nu is het de beurt aan ‘Linkedin Marketing’ van Martine Meijburg.

LinkedIn-Marketing-Martine-Meijburg

Waarom LinkedIn gebruiken

Meijburg begint terecht bij de basis van LinkedIn. Ik kom ook nog veel mensen tegen die “wel op LinkedIn staan, maar er verder niets mee doen”. En dat is jammer. Want LinkedIn is en blijft een hele krachtige zakelijke netwerktool. Dit boek benadrukt de zakelijke, marketing technische kant van LinkedIn. Dat maakt het zeer geschikt voor sales -, account managers, ZZP-ers en verder iedereen die echt serieus omzet wil halen uit LinkedIn. Het is daarom minder geschikt voor werkzoekenden, al kunnen zij tussen de regels door ook veel tips eruit halen.

Indeling boek

De focus van het boek ligt op marketing. De auteur roept ook de lezer op tot focus. Weet wat er kan en wat er niet kan, bepaal je doelen en zet Linkedin daar strategisch bij in. Wat ik waardevol vind is de indeling in:

  • Owned media
  • Paid media
  • Earned media.

Een drietrapsraket in het vergroten van je bereik. Met owned media laat je je eigen netwerk zien welke content je deelt. De inhoud is van jou. Laat het waardevol zijn en je netwerk zal je daarom gaan waarderen.

Paid media zet je in als je advertentie budget hebt en andere doelgroepen wilt bereiken. Betalen dus.

En het meest gewenste is earned media. Dan krijg jij of je content aandacht van anderen doordat je netwerk je content gaat delen. Meijburg legt keurig uit wat je per onderdeel kunt doen en hoe het werkt.

Oordeel boek

Het boek is handig en compact. Maar bij veel boeken of artikelen over LinkedIn vraag ik me altijd af of de tekst meteen duidelijk is voor de ‘gewone’ lezer. LinkedIn is soms dermate specialistisch dat je de schermen echt voor je moet zien om te snappen wat er waar gebeurt. Screenshots staan er helaas niet in. Meijburg weet waar ze over praat, dat is duidelijk. Het boek staat ook vol met marketingtermen.

Ik heb het boek in 57 minuten gelezen (nu lees ik wel erg snel). Toch bekroop me tijdens het lezen vaak het gevoel dat er dubbelingen in staan. Soms worden dingen wel drie keer genoemd. Is dat erg? Nee, in het geheel niet, dat maakt het duidelijk. Maar het is al zo’n compact boekje, wat extra tips en trics zouden ook welkom zijn geweest.

Over de auteur

Martine Meijburg verzorgt veel LinkedIn trainingen vanuit haar eigen bedrijf SecondDegree. Daarnaast is ze ook als blogger en trainer verbonden aan Frankwatching.

Aanrader

Is het een aanrader? Zeker. Het bevat veel waardevolle tips en informatie. En dat alles in één uur te lezen. Prima. Bereid je wel voor op een redelijk sober vormgegeven boek, geen screenshots en vooral tekst. Ik kan me verheugen op de hele serie ’60 minuten’ boeken van Haystack. Compact én waardevol. De mooie beelden denken we er dan zelf wel bij.

 

Vrijheid nodig?

Ik ben VrijheidsOndernemer. Wil jij dat ook?
VRAAG DE GRATIS VIDEO AAN!
Leer meteen de eerste 4 elementen en pas ze toe.

Ik stuur geen spam maar heb een missie. Meer VrijheidsOndernemers in de wereld

About the Author Jeanet Bathoorn

Social Media Expert met 1 paar sneakers en een IJslands paard. Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden. Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment: