Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

Privacy en social media: wat wil jij delen?

Privacy en social media: weten we wel wat we delen? En hoe kijken de verschillende generaties er naar?

4 generaties in Playmobil

Privacy voor ‘oudjes’

Vaste vraag in presentaties: ik wil niet alles delen en ik wil zeker niet dat mijn zakenrelaties weten waar ik op vakantie ga. Inchec­ken? ‘Hahahaha,’ (schamper lachje), ‘dat is handig voor inbrekers.’ De 35+­generatie wil graag anoniem over straat, die willen niet door aanbiedingen verrast worden als ze winkelen. Die willen totale controle over hun online aanwezigheid en het feit dat de gsm zomaar weet waar je uithangt vinden ze angstaanjagend. De scheiding werk-­privé is ook zo’n generatiedingetje. Dat zal over twintig jaar geen issue meer zijn. Als je toch overal en altijd kunt werken, altijd je documenten, je collega’s, je netwerk en internet bij je hebt, dan kies je voor je werk toch de gunstigste tijdstippen. En als Nederland dan dichtgevroren ligt met ijs, dan ga je toch gewoon overdag schaatsen met een Twittervriendinnetje. Dat werk komt ’s avonds wel, of heb je de avond ervoor al afgemaakt.

Privacy voor ‘jonkies’

Als je bent opgegroeid als digital native, ben je gewend veel te delen. Je vrienden mogen gerust weten waar je uithangt en met wie. Ze delen met alle genoegen stap­ en vakantiefoto’s. Oh ja, ze melden graag vooraf dat ze op vakantie gaan. Daar schrikken hun ouders zich dan weer suf van. Privacy voor die generatie gaat meer uit van met wie ze willen delen, dan wat ze willen delen. Werk en privé lopen gerust door elkaar. En als je dan aan solliciteren toe bent, tja, dan moet je even je Facebook­fotoalbums opschonen.

Privacy in de toekomst

In zijn boek Het einde van de privacy schrijft Adjiedj Bakas dat privacy straks een item is waar we voor moeten gaan betalen. Anonimiteit wordt een schaars goed. Hij omschrijft onder andere zes megatrends:

1 Naar de transparante mens, die gaat betalen voor de bescher­ming van zijn privacy
2 Bedrijfsinformatie is steeds minder beschermd en wordt steeds vaker met anderen gedeeld
3 Hoe cloud­ computing dataopslag ingrijpend verandert en nieuwe securityvragen oproept
4 Naar een forse toename van computercriminaliteit, en ge­zamenlijke actie ertegen door overheden en providers
5 Overheden worden steeds vaker bedreigers van de privacy op internet
6 Internetgebruikers worden steeds meer de baas over hun eigen informatie.

Bakas: ‘Kenbaarheid is het uitgangspunt geworden, dat wil zeg­gen: persoonsgegevens zijn openbaar tenzij… En dat is een om­draaiing van de situatie van twintig à dertig jaar geleden, toen privacy nog het recht was waar we van uitgingen. En omdat pri­vacy een schaars goed wordt op het internet zit het er ook dik in dat we ervoor gaan betalen op den duur. Sites waar je anoniem je gang kunt gaan, zullen floreren en er zal een prijskaartje hangen aan het gebruik van deze sites.’ (p. 94)

Alles is openbaar

Realiseer je dat wat je deelt op sociale netwerken openbare infor­matie is. Natuurlijk kun je tot op een bepaald niveau je gegevens afschermen, maar beschouw het als openbare informatie. Men­sen kunnen je er later op aanspreken. De grens van je eigen pri­vacy is dus de grens van wat je zelf wilt delen. Voel je nooit ge­dwongen om iets te delen, omdat anderen dat wel doen. Zeker voor personen in publieke functies geldt dat hun berichten onder een vergrootglas liggen. De gewone internetgebruiker gaat door schade en schande steeds beter opletten welke informatie hij/zij – bewust dan wel onbewust – prijsgeeft. Bakas nog een keer: ‘Jon­geren zijn laks en ouderen onwetend.’ (p.255)

Mag wat ik nu wil delen op de voorpagina van de krant? Is het antwoord ‘JA’, deel het dan gerust. Is het antwoord ‘NEE’, plaats het niet op een sociale netwerksite!

 

Dit artikel is een fragment uit het boek ‘Get Social in Business‘.  Ook te bestellen via Managementboek.

Vrijheid nodig?

Ik ben VrijheidsOndernemer. Wil jij dat ook?
VRAAG DE GRATIS VIDEO AAN!
Leer meteen de eerste 4 elementen en pas ze toe.

Ik stuur geen spam maar heb een missie. Meer VrijheidsOndernemers in de wereld

About the Author Jeanet Bathoorn

Social Media Expert met 1 paar sneakers en een IJslands paard. Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden. Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment:

2 comments
Add Your Reply