Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

Hoe gaan de generaties X, Y en Z om met social media

Generatiedenken: hoe gaan generatie X, Y en Z om met social media

Oké, ik geef het toe. Ik ben al behoorlijk oud.
Want wat ik toch allemaal heb meegemaakt (van oud naar nieuw):
• De zwarte bakelieten hangtelefoon met draaischijf
• Onze eerste tv (zwart­wit, zonder afstandsbediening en NED1 + NED2)
• De vaste telefoonaansluiting (een grijs PTT­toestel met draai­schijf )
• Lp’s en singles draaien op de pick­up
• De overgang naar 10­cijferige telefoonnummers
• Werken met een telex (dat was toen ook al ouderwetsch)
• Ponskaart­typistes aan het werk gezien
• Het in gebruik nemen van de fax (handig!)
• Geld uit de muur halen
• De eerste mobieltjes in Nederland (met van die Bassie & Adriaan­toestellen)
• Internetbankieren
• De eerste vaste computer (zo’n bakbeest via een pc ­privé­ project)
• E­mail (super handig)
• Sociale media inzetten (eerst voor de lol, daarna zakelijk)
• Interviews via Skype
• Hangouten in Google+
• Tv­ kijken met Twitter op schoot
• Facetime bellen met de iPhone
• Layar aanzetten bij museumbezoek

Vroeger hadden we dus:
• Alleen kindertv op woensdagmiddag en zaterdag
• Een spaarbankboekje met bijbehorend spaarvarken
• En boeken, heel veel boeken

Ja, ik kan me dat nog herinneren. Jij ook? Dan ben je minstens 35+. Generaties die nu opgroeien en de arbeidsmarkt betreden weten dat dus niet meer. Die zijn gewend dat je overal en altijd online kunt zijn en dat je geen toestemming van je ouders nodig hebt om je vrienden te kunnen bellen of pingen of whatsappen of … Ze groeien op met meer privacy omdat ze hun eigen appa­ratuur hebben, en tegelijkertijd met veel minder privacy omdat ze alles delen via hun sociale netwerken. Het begrip privacy heeft een andere lading gekregen.

Digital natives

Even wat generatie­uitleg:

1 Babyboomers

Geboren tussen 1946 en 1960. Worden door de andere generaties beschouwd als digitale fossielen en hebben oninteressante banen waar het om veel geld draait. Spreek­woorden als ‘kennis is macht’ en ‘meten is weten’ zijn typische uitspraken hier. Irritant is wel dat zij de iPad meteen kunnen betalen. Zitten spreekwoordelijk vast aan het pluche. Kunnen hun hele leven doorbrengen bij één werkgever. Deze generatie steekt vaak de draak met de inzet van sociale media. “Alsof ik moet weten waar iedereen plast en koffie drinkt”. Nee, zij gaan niet vanzelf hun kennis delen en transparant opereren.

2 Generatie X

Ruwweg geboren tussen 1961 en 1981. Leuke bij­namen voor deze generatie: Generatie Nix of De Verloren Gene­ratie. Daar kunnen wij het mee doen. Ja, ik ben een X­-er. Deze generatie heeft niet de oorlog meegemaakt, maar verder alleen maar crisis en ellende. Jeugdwerkloosheid, kansloze studies. Deze generatie is iets geworden wat ze eigenlijk niet wilden, qua beroep dan. Digitale ontwikkeling hangt puur van de in­teresse af. Hier kunnen zowel digibeten als socialmedia ­experts tussen zitten. In het algemeen zie je dat deze generatie social media maar moeilijk inzet op de werkvloer. In de vrije tijd blijken ze er ineens heel handig in te zijn en maken ze zomaar een Facebook page voor hun stichting of twitteren ze met genoegen voor het goede doel.

3 Generatie Y

Bij benadering geboren tussen 1982 en 2001. De generatie die eeuwig geprezen wordt, die zonder moeite banen vindt maar ook heel gevoelig voor burn­out is. De Y­-ers zijn gemiddeld genomen opgegroeid met een pc. Hun ouders werkten hard en brachten geld en spullen mee. De Y-­ers doen niet moeilijk over social media of internetgebruik. Het is er altijd. Net zoiets als stromend water of elektriciteit. Kunnen hard werken (de yuppen) maar het moet wel leuk blijven! OK, als ze afstuderen zullen ze even foto’s van Facebook moeten verwijderen om een serieuze indruk te maken. Maar deze generatie kent geen natuurlijke weerstand. Zij zullen alleen moeten leren hoe het zakelijk werkt.

4 Generatie Z Oftewel de Digital Natives

Geboren tussen 1992 en 2010. Delen is vermenigvuldigen. Kennis en informatie liever van het netwerk of je vrienden dan van Google. Trouw aan hun eigen ambitie, niet aan een bedrijf. Scheiding werk en privé vervaagt. Kwaliteit van leven is belangrijke arbeidsvoorwaar­de. Logisch dat deze generatie met een smartphone in de hand is geboren. Ze hebben nooit een tv of pick­up hoeven delen. Zij delen gemakkelijk hun kennis. Dit zal de eerste generatie zijn die volledig online is opgegroeid. Waarschijnlijk gaan we zien dat juist deze generatie de stilte en het afgesloten zijn meer gaat waarderen.

Welke generatiebril heb je op?

Voordat je gaat beoordelen of social media wel bij je bedrijf past moet je even je generatiebril afzetten. Denk na over je doelgroep; met wie wil je communiceren, welke boodschap gaat de wereld in, kun je de dialoog gaande houden? Heb je zelf of hebben je medewerkers eigenlijk wel een smartphone of een iPad? Het kan dus zomaar zijn dat een babyboomer moet gaan be­oordelen of zijn afdelingen (vol met Y­-en en Z­-en) moeten gaan twitteren met de klant. Of stel je voor: er komt een jonge, nieuwe chef die verbaast naar zijn afdeling digitale fossielen kijkt. Het is niet anders, we moeten het met elkaar zien te redden.

Bron feitelijkheden: Wikipedia en www.deeltijdtalent.nl/4­tips­om­generatie­Z­te­binden.
Rest is interpretatie mijnerzijds.

Dit artikel is afkomstig uit ‘Get Social in Business‘, verschenen in november 2012.

Vrijheid nodig?

Ik ben VrijheidsOndernemer. Wil jij dat ook?
VRAAG DE GRATIS VIDEO AAN!
Leer meteen de eerste 4 elementen en pas ze toe.

Ik stuur geen spam maar heb een missie. Meer VrijheidsOndernemers in de wereld

About the Author Jeanet Bathoorn

Social Media Expert met 1 paar sneakers en een IJslands paard. Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden. Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment:

5 comments
Add Your Reply