Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

Drie Twitter missers in 2012

Drie Twitter missers in 2012

En hoe deze te voorkomen of op te lossen

Op verzoek van BNR nieuwsradio heb ik een top 3 samengesteld van Twitter missers in 2012. Het interview is terug te beluisteren.

Beluister het fragment terug:

Twitter missers 2012, fragment duurt 4 minuten

De besproken top 3 is:

Starbucks – #spreadthecheer

Starbucks heeft kort voor de kerstperiode 2012 een twitter campagne gelanceerd met hashtag #spreadthecheer. Om ons lekker in de kerststemming te brengen. Maar: Starbucks was de periode hiervoor negatief in het nieuws in de UK omdat ze zeer weinig belasting bleken te betalen. Daar vond de burger wel wat van. En dus werd de hashtag gekidnapt om andere boodschappen te verspreiden, bijvoorbeeld: 

Natuurlijk komen al die tweets voorbij op Twitter. Starbucks zelf loopt de meeste imago schade op doordat de tweets met #spreadthecheer regelrecht door worden geplaatst op een live twitterwall bij een ijsbaan in een museum. Starbucks sponsort die ijsbaan. Nietsvermoedende bezoekers worden daar geconfronteerd met negatieve berichten over Starbucks.

Kijk maar:

piek #spreadthecheerHoe erg is dit? Dat weet je natuurlijk nooit. De publieke opinie leek al wat tegen Starbucks vanwege de publiciteit rondom de betaalde belasting. Wat kwalijk is, is dat Starbucks zich dit niet realiseert. Ook is een ongefilterde twitterwall in dit opzicht niet handig.Ik ben tegen censuur, maar in dit geval van een publieke functie is het aan te bevelen om tweets te modereren. Dit is mijn ogen onderdeel van onze beschaving, we hoeven niet overal mee geconfronteerd te worden. En wil ik alles weten, dan lees ik zelf wel verder op twitter.En hoe vergankelijk is een hashtag? Redelijk vergankelijk dus. Kijk maar naar dit grafiekje: de piek ligt op één dag en zwakt snel af. Starbucks heeft zijn lesje geleerd en de twitteraars gaan weer over tot de orde van de dag.

Lidl – #luxevooriedereen

Op nummer 2 staat de kerstactie van de Lidl België. Op 10 december 2012 lanceerde de Lidl BE een campagne met de hashtag #luxevooriedereen. De belofte: RT dit bericht met deze hashtag en wij geven een voedselpakket aan een gezin met de ingrediënten voor een 3-gangen kerstdiner. Sympathiek! En dat hebben ze geweten. Binnen 23 uur was het behaalde streefaantal van 500 pakketten al gehaald. En de Lidl zelf had er 2 weken voor gereserveerd. In mijn optiek heeft de Lidl BE de enorme kracht van sociale media als Twitter onderschat. In het begin vroegen ze zelfs om medestanders.

En dan explodeert Twitter. Op 10 december is de hashtag #luxevooriedereen ruim 8000 keer gebruikt. Op 11 december sluit de Lidl deze campagne af, 200.000 Euro armer én een ervaring rijker.De Lidl heeft tijdig gesignaleerd dat het uit de hand liep. Ze hebben moeten besluiten om voortijdig te eindigen. Daarnaast is het bedrijf zo vrijgevig geweest om 10.000 pakketten beschikbaar te stellen, in plaats van de geplande 500.

Is dit dan een Twitter misser? Ja, dit bedrijf heeft duidelijk de kracht en snelheid van Twitter onderschat. Ze krijgen wel mijn complimenten over de genereuze wijze waarop dit opgelost is. De Belgische voedselbanken zijn dankbaar.  Het is een dure les geweest! In de grafiek zie je een heel duidelijke piek op 10 december. De hashtag is ruim 8.600 keer gebruikt. En zakt daarna snel in.

McDonalds

Deze case is inmiddels berucht. Begin 2012 lanceerde McDonalds USA twittercampagnes met de hashtags #McDstories en #MeettheFarmers. Met die stories ging het goed mis. McDonalds is de campagne #McDStories begonnen met promoted tweets om flink onder de aandacht te komen. De bedoeling was natuurlijk dat klanten mooie verhalen gingen delen op Twitter. In plaats daarvan werd het een horror verhaal. De meest gruwelijke tweets, soms met foto, kwamen voorbij. Over nagels in de burger, insecten op de appelflap, worm in de Big Mac, ratten in de keuken, enzovoort. De hashtag werd een bashtag. Iedereen met slechte ervaringen– ook ex-werknemers – twitterde er lustig op los, met de hashtag erbij. En echt niet om te vertellen hoe fijn het was bij de McDonalds.

De campagne #McDstories werd binnen twee uren door McDonalds stopgezet. Toch blijft de hashtag in gebruik. Zeker nu de Starbucks case weer aandacht vraagt:

Voor mij is de #McDStories case de meest rampzalige. Mede omdat McDonalds al groots uitpakte met promoted tweets. Een bedrijf dat zoveel tegenstanders kent had dit kunnen verwachten. Ze waren er duidelijk niet op voorbereid. Maar social media gaat niet om het zenden van rooskleurige verhalen. Het gaat om dialoog met je klanten. Je neemt ze niet serieus als je niet naar de sentimenten in de maatschappij luistert.

Aan de grafiek kun je ook zien dat deze hashtag #McDstories nog steeds gebruikt wordt.

Ik ben benieuwd wanneer de grote corporates het woord ‘social’ in hun bedrijfsvoering gaan opnemen. Je kunt niet aan social media doen. Je bent het!

Vrijheid nodig?

Ik ben VrijheidsOndernemer. Wil jij dat ook?
VRAAG DE GRATIS VIDEO AAN!
Leer meteen de eerste 4 elementen en pas ze toe.

Ik stuur geen spam maar heb een missie. Meer VrijheidsOndernemers in de wereld

About the Author Jeanet Bathoorn

Social Media Expert met 1 paar sneakers en een IJslands paard. Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden. Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment: