Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

Social media met fictieve personages – KLM introduceert Flynt

Flynt op Schiphol

KLM heeft Flynt geïntroduceerd

Flynt is een pop, of zoals ze bij de KLM zeggen een V.I.P. – Very Interactive Puppet.

Flynt heeft zijn eigen Facebook page.

Flynt heeft hobbies.

Flynt is verzonnen, het is een fictief personage. En als iets niet samen gaat met sociale media is het wel een fictief personage.

En toch vind ik Flynt geweldig. Waarom?

Blunder van een ICT detacheerder

Enkele jaren geleden heeft een grote ICT detacheerder Suzanne geïntroduceerd. Suzanne was een mooie, blonde dame en ze werd voorzien van een prachtig LinkedIn profiel met een spetterende foto. Haar taak bestond uit het benaderen van ICT professionals op LinkedIn om ze te verleiden tot een gesprek met de ICT detacheerder en vervolgens tot het aangaan van een arbeidsovereenkomst. Dit verhaal speelde zich nog af in de vette jaren. De gemiddelde ICT professional – man, tussen de 30-50, ietwat nerdy wellicht – viel als een blok voor Suzanne. Ze was een groot succes en veel professionals kwamen op gesprek. Maar … het gesprek was nooit met Suzanne. Wat bleek? Suzanne bestond helemaal niet. Ze was een fictief persoon en het account werd door het hele recruitersteam gebruikt om in LinkedIn te searchen en te benaderen. Als de professional daar éénmaal achterkwam voelde hij zich bedrogen. Niet alleen kwam het niet tot een overeenkomst, de reputatie van het bedrijf ging rap naar beneden. Daarom ben ik nooit voor fictieve accounts geweest. Ik adviseer mijn klanten altijd open kaart te spelen.

En dan Flynt

Flynt is overduidelijk fictief. No doubt about that! Flynt heeft een profiel dat je NIET met social media associeert: een wat oudere man, houdt van vissen, is al 35 jaar getrouwd, verzamelt sneeuwbollen. Kortom niet meteen een flitsende dynamische jonge man of vrouw. Door dat profiel kan Flynt heel open naar de organisatie kijken, hij kan zich verwonderen, hij kan mopperen (denk aan Statler & Waldorf). Hij kan en mag buiten de kaders van het social media team opereren. Zoals hier beschreven, hij mag lastige zaken bespreekbaar maken.

Belangrijke vraag: gaat de KLM hier meer tickets door verkopen? Of zal het de klanttevredenheid ten goede komen? Ik kwam al een artikel tegen dat stel dat de KLM hier een mega-blunder begaat. En blogs die het lef van de KLM waarderen door een dergelijke stap te zetten. Vooralsnog lijkt de meerderheid positief op de pop te reageren. Op Google Plus had ik hierover een korte discussie met Roos van Vugt. Zij sprak haar twijfels uit.

Flynt discussie Roos van Vugt en Jeanet Bathoorn

Flynt discussie Roos van Vugt en Jeanet Bathoorn

Vooralsnog verwacht ik dat de KLM een goede zet heeft verricht door Flynt te introduceren.

Ome Bert

Ome Bert met Open Armen

Ome Bert met Open Armen

Tot mijn verwondering kwam ik in de dialogen van Flynt ineens Ome Bert tegen. Ook een V.I.P. Met eigen Facebook pagina . Deze Ome Bert fungeert als boegbeeld voor de verzorgingshuizen. Ome Bert wordt voornamelijk geprofileerd als vraagbaak. Ik ben heel benieuwd wat het effect van deze fictieve figuur gaat zijn. De lancering van deze pop was op 12 oktober 2012. Toch grappig dat meerdere bedrijven in de communicatiemix met poppen gaan werken.

Zouden we dan toch allemaal teveel naar de Fabeltjeskrant en The Muppets hebben gekeken? 

Ik ben erg benieuwd wat jullie van Flynt en Ome Bert vinden. En misschien zijn er meer voorbeelden bekend. Laat het me hieronder weten.

Vrijheid nodig?

Ik ben VrijheidsOndernemer. Wil jij dat ook?
VRAAG DE GRATIS VIDEO AAN!
Leer meteen de eerste 4 elementen en pas ze toe.

Ik stuur geen spam maar heb een missie. Meer VrijheidsOndernemers in de wereld

About the Author Jeanet Bathoorn

Social Media Expert met 1 paar sneakers en een IJslands paard. Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden. Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment:

5 comments
Add Your Reply