Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

De social media ijsberg

Via Pinterest kwam ik ineens dit plaatje van de social media ijsberg tegen:

En dat is me uit het social media hart gegrepen. Veel bedrijven roepen: “Wij willen iets met social media”. Tuurlijk, dat snap ik. Sociale media gaan niet meer weg, zijn geen hype en hebben veel invloed op je bedrijfsvoering en resultaten. Maar wat vervolgens vaak gebeurt is het even snel instellen van wat accounts en that’s it.  Vervolgens hebben de betrokken medewerkers moeite om dagelijks te twitteren, de Facebook pagina te onderhouden, laat staan te bloggen of Pinterest te vullen.

Hoe komt dat nou?
Vaak zijn bedrijven nog niet ingericht op het dagelijks inzetten van sociale media in hun bedrijfsvoering. Dat betekent dat de communicatie via die kanalen worden gedelegeerd aan de communicatie-afdeling of de receptie of de secretaresse of – worst case scenario – aan de stagiair. De ‘gewone’ manager, laat staan de directeur, kijkt nooit op de Facebook pagina en is via Twitter niet bereikbaar.

Laten we die ijsberg hierboven eens uitpluizen, en aan de onderkant beginnen.

Let’s start at the very beginning: De basis van de ijsberg

  1. Mijn stokpaardje: Social Media Objectives oftewel Stel doelen!
    Maak je doel zo concreet en specifiek mogelijk. Stel dat je doel naamsbekendheid is, vraag dan door, bij wie dan, wat levert het je op, etc. Te vaak blijven, met name ondernemers, hangen in doelen als ‘Meer omzet’ ‘Naamsbekendheid’ ‘Opdrachten’. Vraag door en wees streng voor jezelf.
  2. Social Capacity: kan je bedrijf het wel?
    Deze heb ik tweeërlei geïnterpreteerd. Enerzijds: heeft mijn bedrijf voldoende menskracht beschikbaar om de benodigde tijd in de sociale media te stoppen of moet er wellicht gekwalificeerd personeel voor aangetrokken worden.
    Anderzijds: is het bedrijf wel klaar voor de snelheid, transparantie en cultuuromslag die bij de nieuwe manier van communiceren horen. Is je bedrijf vaardig genoeg?
  3. Belanghebbenden participatie
    Zijn er partijen rondom je bedrijf die er belang bij hebben dat je bedrijf goed loopt? Denk aan klanten, leveranciers, samenwerkingspartners. En zijn die te motiveren om met het bedrijf te communiceren via de sociale media. Het is toch geweldig dat ook anderen via hun social media uitingen jouw bedrijf in het zonnetje kunnen zetten? En als de belanghebbenden actief zijn op social media wordt het contact intensiever en gemakkelijker.
  4. Doelgroep analyse
    Met wie wil je als bedrijf eigenlijk communiceren? Wie ga je volgen en met welk doel? Ook hierbij geldt: wees zo concreet en specifiek mogelijk. In mijn optiek is doelgroep analyse onlosmakelijk verbonden met nummertje 5 Content Planning. 
  5. Content Planning
    Wat wil je gaan delen, op welke tijdstippen en met welke frequentie. Bedenk vanuit de organisatie welke verhalen de moeite waard zijn om te vertellen. Geef inzicht in processen, projecten, kijkjes-achter-de-schermen. Denk hierbij niet te beperkt en niet te strikt zakelijk. Persoonlijke informatie wordt nog steeds zeer op prijs gesteld.
  6. Meten & ROI (return on investment)
    Het meten van de social media inspanningen wordt steeds gemakkelijker. Allerlei programma’s zijn op de markt gekomen, al dan niet gratis, waarmee je het social media bereik e.d. kunt meten. Ik noem een paar: Hootsuite, Tweetdeck, SocialBro, Coosto, SproutSocial, Meltwater en SocialReport.  Je komt er al snel achter welke link het meest is aangeklikt, op welk tijdstip je het meest effectief bent, met wie je de meeste interactie hebt, etc. En dan? Levert je dat meteen omzet op? Met andere woorden: wat is de ROI? De directeur wil dat natuurlijk meteen weten. En dan wordt het lastig. Want soms duurt het even voordat je sociale kapitaal wordt omgezet in echte pegels. ROI op social media is niet alleen in Euro’s, maar ook in gunfactor, ambassadeurs, het aantal Retweets, groeiende volgersaantallen, fans op Facebook enzovoorts. En nee, die brengen niet meteen geld in het laatje. Durf je erop te vertrouwen dat de ROI op social media bestaat, maar een wat langere aanlooptijd nodig heeft? Ja? Wat let je dan nog.
  7. Behoeften van het bedrijf
    Zijn er knelpunten binnen het bedrijf? Imagoprobleem, moeilijk vervulbare vacatures, gedifferentieerde communicatie. Wat je maar kunt verzinnen. Vraag dus ook het hele bedrijf om input. Wat wil elke afdeling communiceren, wat willen ze vragen aan de buitenwereld, welk probleem willen ze opgelost zien. Als er duidelijke behoeften in beeld zijn is Content Planning een fluitje van een cent.
  8. Social Research
    Hier moet ik speculeren. Wat moet er onderzocht worden? Ik veronderstel dat je als bedrijf moet weten welk middel of welke tool het beste zijn om de doelen te halen. Je zult dan ook moeten weten of de gewenste doelgroep daar aanwezig is. Dit valt waarschijnlijk onder het kopje: huiswerk maken!
  9. Monitoren en webcare
    Het voortdurend alert zijn, wat publiceren ze over mijn merk of over mijn bedrijf. Moeten we reageren of kunnen we het ter kennisname aannemen. Monitoren is realtime. Meten kan achteraf nog. Monitoren is een essentieel onderdeel van alle social media activiteiten.
  10. Beleid, trainen van de medewerkers en ondersteuning
    Ook deze spreekt voor zich. Wat is wel en niet toegestaan, dat omschrijf je keurig in een social media protocol. Hoe werken al die tools? Train je mensen zorgvuldig en uitgebreid. En zorg voor ondersteuning op de plekken waar dat gewenst is. Huur af en toe freelancers in ter training of voor het programmeren van een Facebook page.

En dan pas komen de tools! Deze enorme lap tekst laat zich vertalen in één plaatje. En voor ons gemak heb ik het ook maar in het nederlands gemaakt.

 

 

Succes!

Vrijheid nodig?

Ik ben VrijheidsOndernemer. Wil jij dat ook?
VRAAG DE GRATIS VIDEO AAN!
Leer meteen de eerste 4 elementen en pas ze toe.

Ik stuur geen spam maar heb een missie. Meer VrijheidsOndernemers in de wereld

About the Author Jeanet Bathoorn

Social Media Expert met 1 paar sneakers en een IJslands paard. Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden. Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment:

6 comments
Add Your Reply