Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

Voorbeelden voor de Facebook omslagfoto

Sinds de introductie van de nieuwe Facebook layout – de timeline – is iedereen druk bezig om de vormgeving mooi voor elkaar te krijgen. Eén van de veranderingen is de omslagfoto (cover). Deze afbeelding is de eerste indruk die anderen van de pagina krijgen. Zorg ervoor dat die omslagfoto duidelijk is. De omslagfoto is 850 pixels breed en 315 pixels hoog. Facebook zelf geeft aan dat de omslagfoto minstens 720 pixels breed moet zijn.

Na enig struinwerk in Facebook geef ik je graag wat voorbeelden van creatieve of mooi vormgegeven oplossingen:

Retail

Lidl: consistente vormgeving. Cover laat mensen (klanten) zien. De profiel foto is keurig in het geheel verwerkt. Daarnaast zie je dat de tabbladen goed zijn vormgegeven en relevante informatie voor de klant bevat.

 

 

 


Bijenkorf: actuele vormgeving. De maffe marathon staat op het punt van beginnen. De online uiting sluit volledig aan bij de offline beleving in de winkel. Ook hier zijn de tabbladen interessant voor de klant.

 

 

 

 

Luchtvaartmaatschappijen
Dat was een makkie. Als je vliegt, laat je vliegtuigen zien. Na lang zoeken zijn er ook luchtvaartmaatschappijen die minder de nadruk leggen op een toestel in de lucht. Eerst even een standaard oplossing.

Malaysia Airlines: kiest voor de standaard communicatie. Stewardessen en een toestel. Mooi vormgegeven, niet spannend. Wel effectief, ze hebben al bijna een half miljoen fans.

 

 

 

 


Turkish Airlines trekt de beleving wat breder. Als je goed kijkt, zie je een toestel vliegen, maar de aandacht wordt vooral getrokken naar die bekende gebouwen. Die gebouwen die je misschien wel wilt bezoeken. Ook hier veel fans: al 370.000.

 

 

 

 

Automerken

Volkswagen Nederland pakt het heel anders aan. In de kleine profielfoto verwijzen ze naar de campagne die op radio en TV draait. Maar de coverfoto is ietwat onscherp én is afkomstig van een fan! Persoonlijker kun je het niet maken. Volkswagen zelf hierover op de fanpage: “Bedankt voor alle inzendingen! We vroegen een zonnige Volkswagen en kregen deze ultiem zomerse T3 van Pim met zijn vrienden”. Deze staat twee weken als omslagfoto op de fanpagina: http://on.fb.me/volkswagenNL
Wat vervolgens zo geweldig aan de Facebook timeline is, is dat je echt terug kunt gaan in de tijd. Alle oude modellen zijn met foto en lanceerdatum terug te vinden. Een mooi digitaal archief. Hier word ik blij van!


Wat mooi is aan de vormgeving van Volvo Nederland is het doorlopen van de onderstreep van de omslagfoto in de profielfoto. En ja, er wordt wat ingespeeld op de actualiteit van een nieuw model. Verder is dit duidelijk een corporate page die er keurig verzorgd uitziet en waar ook genoeg nieuwe content te vinden is.

 

 

 


Ford Motor Company: heeft gekozen voor een foto van het hoofdkantoor. Het geintje zit in de profielfoto, het bord naast de oprijlaan. Ook hier zijn de tabbladen professioneel vormgegeven.

 

 

 

 

Bouw

Een traditionele business-to-business omgeving. Toch is een bedrijf als Hitachi in staat om ruim 25.000 fans van informatie te voorzien.

 

 

 

 

 


Iam Architect uit Denemarken. Meteen duidelijk waar het over gaat. Niet een gewoon nieuwbouwhuisje. Nee, grote projecten. Ook al ruim 61.000 fans. Op de timeline vind je veel architectuur informatie.

 

 

 

 

Sport

Gewoon een mooi vormgegeven page van Puma. Strak en duidelijk. Meer op lifestyle gericht dan op sport.

 

 

 

 


Olympische Spelen 2012 London. Los van elk merk, of land of sport. Je kunt ook gewoon fan worden van de Olympische Spelen. Strakke vormgeving.

 

 

 

 

TV programma’s


TV programma’s worden tegenwoordig standaard ondersteund door sociale media. Slim, want een programma duurt maar een uurtje tot een avond. En Facebook is 24 uur per dag beschikbaar. The Voice of Holland sluit af met een mooie winnaarsfoto. Zodra de nieuwe serie weer begint, verwacht ik hier weer nieuwe content.

 

 

 


De Evangelische Omroep heeft op Facebook de timeline prima voor elkaar. Geen enkele andere omroep evenaart dat nu (maart 2012).

 

 

 

 

Genoeg ideeen opgedaan voor de cover foto in combinatie met de profielfoto? Let dan goed op de regels die Facebook aan de omslagfoto stelt. Op de omslagfoto mag niet staan:
•    Prijs- of aankoop informatie (zoals 20% korting of download dit en dat op onze website)
•    Contactgegevens (zoals website, e-mail. Deze gegevens kun je kwijt op de daartoe bestemde plaats)
•    En nee, je mag NIET verwijzen naar de ‚Vind-ik-Leuk’ knop
•    Je mag ook niet oproepen tot een zogenaamde Call to action (vertel het je vrienden, koop het nu)

Omslagfoto’s zijn voor iedereen die de pagina bezoekt zichtbaar. Ze mogen niet misleidend zijn. Je mag niet andermans rechten schenden (auteurs- of intellectueel eigendoms-). Je mag mensen niet aanmoedigen of belonen om jouw omslagfoto op hun eigen timeline te delen.

Als je daar rekening mee houdt, is er nog genoeg creatiefs te verzinnen!

Facebook Comments

About the Author Jeanet Bathoorn

VrijheidsOndernemer® en bedenker van The Freedom Entrepreneurs Cruise. Heeft 1 paar sneakers en een IJslands paard. De No Nonsense Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden. Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment:

1 comment
Add Your Reply