Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

Hyves, nog steeds springlevend

In de eerste versie van mijn boek ‘Get Social’ komt Hyves er bekaaid af. Twee pagina’s gaan over Hyves. De reden hiervoor is waarschijnlijk mijn eigen tunnelvisie. De laatste tijd lees en hoor je steeds vaker dat Hyves niet meer zo hip is, dat gebruikers daar massaal weglopen. Toch laten de cijfers nog steeds indrukwekkende aantallen zien. Alle reden om eens met Marc de Vries, CEO van Hyves, te praten over de visie van Hyves en hoe deze netwerksite zich staande kan houden tussen de internationale netwerksites.

“Wij hadden al vrij snel in de gaten dat Hyves niet de internationale ambitie moet hebben zoals bijvoorbeeld Facebook. Daar hadden we de middelen niet voor. Er is vrij snel gekozen voor focus op Nederland en nederlandstalige gebieden. Die strategie heeft heel goed gewerkt. Waar elders in Europa de landen Facebook blauw gekleurd waren, was Nederland tot augustus 2011 nog Hyves oranje gekleurd. Ook in Nederland is Facebook, qua aantal internetminuten, nu de grootste social network site. Toch heeft Hyves nog een prima positie in Nederland”. Enthousiast vertelt Marc over de visie ontwikkeld in 2011. Naar Hyves ga je als je:

  • samen TV kijkt
  • polls invult over TV programma’s
  • voetbaluitslagen wilt voorspellen
  • nieuws wilt lezen dat voor jou relevant is
  • games wilt spelen

Hyves gaat voor de nederlandse gezelligheid. Je deelt dat wat je bezighoudt. Voor de doelgroep (jongeren, lager opgeleide volwassenen en senioren) is dit een prima keuze.

Wat cijfers van november 2011:

  • 4,4 miljoen unieke ingelogde bezoekers per maand
  • Hyves is de meest bezochte internetsite
  • 5% van de internet-tijd wordt doorgebracht op Hyves
  • 3,3 miljoen unieke gamers per maand

Dus als wij (hoogopgeleide snobs) buiten ons eigen gebaande paadje kijken dan moet de conclusie zijn dat Hyves nog springlevend is en een bestaansrecht heeft en houdt naast Facebook en Twitter. Laten we een beetje trots zijn op dit oernederlandse netwerkproduct (zonder mij meteen te beschuldigen van telegraaf sentimenten!).

Lees ook vooral het boek dat oprichter Raymond Spanjar schreef: van 3 naar 10 miljoen vrienden.

Wat ik enorm positief aan Hyves vindt is dat zij veiligheid hoog in het vaandel hebben staan. Het team van Hyves angels is 24 uur per dag bereikbaar in geval van misbruik en/of pesten. Mijn kinderen mogen op Hyves. Voor de ouders geldt: leer je kinderen omgaan met social media. Ook hier geldt dat je moet weten wat de regels zijn, dat je je gedraagt en dat je niet gaat pesten. Ga er niet vanuit dat ze dat vanzelf leren of op school.

Daarnaast heeft Hyves sinds een aantal jaren een zogenaamde ‘In Memoriam’ status voor overleden Hyvers. Deze profielen vormen een digitale plek waar nabestaanden kunnen rouwen. Raar? Tja, het is van deze tijd.

Let’s Hyve!

Kijk naar een korte impressie van het interview:


Kijk voor een lang interview met Marc de Vries naar dit Fast Moving Target gesprek.

Facebook Comments

About the Author Jeanet Bathoorn

VrijheidsOndernemer® en bedenker van The Freedom Entrepreneurs Cruise. Heeft 1 paar sneakers en een IJslands paard. De No Nonsense Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden. Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment: