Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

Twitter en journalistiek: fatsoen of opportunisme

Twitter lijkt heel mainstream in Nederland te worden. Met een kleine half miljoen gebruikers valt dat best nog mee. Maar als journalist word je bijna gedwongen om gebruiken te maken van websites als Twitter. Het nieuws staat er vaak als eerste op, vaak voorzien van allerlei meningen, sentimenten en speculaties.

Mag of moet je nu zomaar informatie van Twitter overnemen in je berichtgeving? Mijn advies daarin is:

  1. Houd de snelheid van Twitter in je achterhoofd, er staat zomaar iets op dat niet waar hoeft te zijn.
  2. Maak bij voorkeur contact met ‘echte’ profielen – voorzien van eigen naam en foto. Dit vergroot de betrouwbaarheid van je bronnen.
  3. Twitter is te beschouwen als openbare informatie, overnemen kan dus, maar vraag altijd meer informatie of toestemming. Dit komt je eigen reputatie ten goede.
  4. Wees slim in het volgen: gebruik applicaties als Tweetdeck om berichten te filteren. Je kunt niet alles lezen en bijhouden.

Een stuk van de Volkskrant van 11 mei 2011 over de dilemma’s van de journalist beschrijft het probleem ook.

De vraag is: hoe ga jij ermee om?

Facebook Comments

About the Author Jeanet Bathoorn

Social Media Expert met 1 paar sneakers en een IJslands paard. Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden. Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment: