Jeanet Bathoorn – VrijheidsOndernemer® en Business Mentor
Deel dit bericht met andere ondernemers

10 gouden tips voor je LinkedIn Profiel

LinkedIn – 10 gouden tips

over profiel optimalisatie, kracht van het netwerk, functie van groepen en het nut van een company profile

Profiel optimalisatie

Belangrijk is om te beginnen met het maken van een goed profiel. Met een goed profiel word je sneller gevonden in LinkedIn en in Google. Daarnaast zorgt een goed profiel voor de juiste eerste indruk en weten mensen ook goed wat je te bieden hebt. 100% invullen is belangrijk, je bent beter vindbaar en word beter geïndexeerd.

  1. Headline
    Maak een professional headline bestaande uit 10-12 krachtige trefwoorden (schrijf ze voor de zoeker en de zoekmachine)
  2. URL
    Pas je URL aan. Ga naar Edit public profile settings rechts op het edit profile blad. Bovenin het blauw klik je op edit (naast you publice profile url) en vul vervolgens je eigen naam in
  3. Title
    Vermeld bij ‘Title’ krachtige trefwoorden. Je functietitel is in geen geval Owner of Eigenaar. Maar eerder communicatiemanager. Het goed invullen van de juiste trefwoorden is zeer belangrijk bij de ranking van je profiel in Linkedin. Zie ook: http://youtu.be/BZtLH6vAX4A
  4. Summary & Specialties
    Het veld ‘Summary’ is een belangrijk veld. Daarin beschrijf je in een duidelijk verhaal wat je droombaan, -klant of –opdracht is. Dit verhaal bevat synoniemen voor trefwoorden die voor je belangrijk zijn en is voor iedereen begrijpelijk. Het veld ‘specialties’ kan jargon bevatten.
  5. Websites
    Vul bij voorkeur drie websites in, voorzien van tekst. Dit doe je door bij websites de optie other te kiezen en daarna trefwoorden in te vullen.

Pimp je profiel

Voeg video’s en presentaties toe aan je summary of werkervaring.

Kracht van het netwerk
De acties die je in Linkedin onderneemt zijn tweeledig. Ten eerste kun je op een betrekkelijk simpele manier contact houden met je eigen eerstegraads netwerk. Je kunt ze informeren, kennis delen, vragen stellen en beantwoorden, e.d. Het tweede doel is in contact komen met tweedegraads connecties. Alle marketingacties die je doet zouden moeten worden afgestemd op de tweedegraads connecties. Zij zijn degenen met nieuwe banen en/of opdrachten voor je.

  1. Netwerk
    Breid je netwerk van eerstegraads connecties uit. Linkedin wordt pas enigszins effectief vanaf circa 150 connecties. Streef dus eerst naar minimaal 200 connecties. Ben je daar aangeland, streef dan naar 500+ connecties. Linkedin zal je daarvoor belonen.
  2. Tag je adresboek
    Ga naar contacts, laad je adresboek van Linkedin in en ga per connectie tags toekennen aan je netwerkcontacten. Een tag is een trefwoord en kan weergeven waar je iemand van kent of hebt ontmoet.

Functie van Groepen
In de groepen vindt de echte interactie plaats. Het is van belang om in meerdere groepen te participeren. Kies groepen uit op je vakgebied, regio, opleidingen, e.d. Je mag van maximaal 50 groepen lid zijn, begin eerst eens met 15-20 groepen.

  1. Group settings
    Per groep kun je instellen of en hoe vaak je mail van de groep wilt krijgen. Ga naar een groep waar je al lid van bent, klik op More en dan op My Settings. Bepaal de frequentie én bepaal het mailadres waar de groep je mag mailen. Je kunt op deze manier zakelijke en privé gerelateerde groepsmails scheiden.

Company profiles
Hier kun je bedrijven zoeken waar je je diensten wilt aanbieden of waar je expertise wilt vinden. Natuurlijk maak je ook een eigen company profile aan.

  1. Maak een company profile en vul deze volledig. Let ook op het tabblad ‘Careers’ en ‘Products & Services’. Ook een YouTube filmpje is zo toegevoegd.

Advanced search

10. Gebruik bij elke search de knop ‘Advanced Search’ (rechtsboven in je scherm te vinden). Je kunt zeer specifiek aangeven wat voor soort iemand je zoekt, bv advocaten gespecialiseerd in medisch recht. Je kunt slechts 100 resultaten zien, verfijn je search met bv regio-selectie.

Jeanet Bathoorn voor Social Value
mei 2011

Facebook Comments

About the Author Jeanet Bathoorn

Social Media Expert met 1 paar sneakers en een IJslands paard. Business Mentor, ik begeleid je graag in de groei van je bedrijf. Op weg om Digital Nomad te worden. Een echte generatie X.

follow me on:

Leave a Comment: